Bidirectioneel laden

Wat is bidirectioneel laden en wat heb je eraan?

Danique Reuvers
Door: Danique Reuvers

Je kent het idee van een auto die wordt aangesloten op een laadstation om de batterij op te laden. Stel je nu voor dat dit proces omkeerbaar is. Dat is precies waar bidirectioneel laden over gaat.

Hoe werkt bidirectioneel laden?

In een traditioneel laadsysteem stroomt elektriciteit van het laadstation naar de autobatterij. In een bidirectioneel laadsysteem kan de elektriciteit echter in beide richtingen stromen. Dit betekent dat de autobatterij niet alleen kan worden opgeladen, maar ook kan dienen als een batterij.

De eerste elektrische auto’s die bidirectioneel konden laden, waren de KIA EV6 en Hyundai Ioniq 5. Deze auto’s hadden V2L (vehicle to road). In principe wordt je auto dan een stopcontact. Maar eigenlijk is de afkorting V2X interessanter, die opgesplitst kan worden in V2H en V2G.

Vehicle to Home (V2H)

Vehicle to Home (V2H) is een andere boeiende toepassing van bidirectioneel laden. Met V2H kan de energie opgeslagen in de batterij van een elektrische auto worden gebruikt om een huis van stroom te voorzien. Dit is handig tijdens piekuren wanneer de energiekosten hoog zijn. Stel je voor, na een lange dag van werk kom je thuis en je elektrische auto, opgeladen met goedkope elektriciteit tijdens daluren of met zonne-energie, kan nu je huis van stroom voorzien, in plaats van dat jij dure stroom van het net hoeft te gebruiken. Zo helpt jouw elektrische auto bij het verminderen van de belasting op het elektriciteitsnet en het verlagen van je energierekening.

Vehicle to Grid (V2G)

Vehicle to Grid (V2G) is een belangrijk aspect van bidirectioneel laden. Het V2G-concept houdt in dat elektrische voertuigen niet alleen elektriciteit kunnen onttrekken aan het net voor hun eigen gebruik, maar ook overtollige elektriciteit terug kunnen leveren aan het net. Dit betekent dat tijdens perioden van lage vraag (bijvoorbeeld ‘s nachts) elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen en tijdens perioden van hoge vraag (bijvoorbeeld tijdens piekuren) als tijdelijke energieopslag kunnen dienen, die energie terug naar het net kan leveren. Dit creëert een dynamischer en meer evenwichtig energienetwerk en stelt ons in staat efficiënter gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen.

Je elektrische auto als thuisbatterij

In het geval van bidirectioneel laden, moet je elektrische auto of laadpaal verschillende soorten elektriciteit kunnen verwerken. Het stroomnet voorziet ons van wisselstroom. Deze wisselstroom wordt omgezet naar gelijkstroom om je auto te laden. Maar als stroom vanuit de auto terug naar het net moet, moet deze gelijkstroom weer omgezet worden naar wisselstroom. Momenteel zijn er maar een handjevol auto’s die compatibel zijn met V2X (en dus ook met V2G en V2H). Dit zal echter snel veranderen dankzij nieuwe modellen die in de showrooms verschijnen. De eerste laadpalen die V2X laden ondersteunen, beginnen nu beschikbaar te worden.

Waar is bidirectioneel laden goed voor?

Een voordeel van bidirectioneel laden is dat je geld kunt besparen – mits je een energiecontract op basis van uurprijzen (een dynamisch energiecontract) hebt. Je laadt je auto op tijdens de goedkoopste momenten van de dag en gebruikt deze stroom op een later moment in je woning. Maar dit kan ook nog een stapje verder gaan. Je kunt de stroom in huis gebruiken, maar je kunt de stroom vanuit je accu ook terugleveren aan het net.

Met dynamische energietarieven kan jij je accu op het goedkoopste moment opladen en vervolgens deze stroom op de duurste momenten terugleveren aan het net. Zo verdien je maximaal. Veel auto’s zijn helaas nog niet klaar voor bidirectioneel laden, maar dit is wel de toekomst.

Bidirectioneel laden en hernieuwbare energie

Een ander voordeel van bidirectioneel laden is dat we hernieuwbare (groene) energie hierdoor efficiënter kunnen gebruiken. Het stroomnetwerk wordt steeds meer gevoed door bronnen zoals zonne-energie en windenergie, die afhankelijk zijn van weersomstandigheden. Met bidirectioneel laden zijn elektrische voertuigen als het ware een tijdelijke energieopslag, waardoor de opgewekte hernieuwbare energie kan worden opgeslagen en gebruikt op momenten dat de vraag hoog is. Dit draagt bij aan het verminderen van de overbelasting van het energienet.

Slimme netwerken en bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van slimme netwerken, ook wel bekend als smart grids. Smart grids maken gebruik van geavanceerde technologieën en communicatie-infrastructuur om de efficiëntie en betrouwbaarheid van het energienetwerk te verbeteren. Met bidirectioneel laden kunnen elektrische voertuigen worden geïntegreerd in dit slimme netwerk, waardoor vraag en aanbod beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Door middel van slimme netwerken kunnen energieleveranciers en netbeheerders de laadpatronen van elektrische voertuigen beheren en de beschikbare energiebronnen optimaler benutten.

Bidirectioneel laden: hoe ziet de toekomst eruit?

Bidirectioneel laden staat nog in de kinderschoenen, maar er zijn veelbelovende mogelijkheden voor de toekomst. Naast V2G en V2H worden er ook andere toepassingen verkend, zoals Vehicle to Building (V2B), waarbij de energie van elektrische voertuigen wordt gebruikt om gebouwen van stroom te voorzien. Daarnaast zijn er uitdagingen waarmee rekening moet worden gehouden, zoals de impact op de levensduur van de batterijen en de noodzaak van standaardisatie en interoperabiliteit tussen verschillende voertuigen en laadinfrastructuur. Het is essentieel dat deze uitdagingen worden aangepakt om bidirectioneel laden op grote schaal te implementeren en de volledige potentie ervan te benutten.

De laadpaal van Zonneplan biedt nog geen functie om bidirectioneel te laden. Wel hebben we deze wens voor in de toekomst.

Veelgestelde vragen over bidirectioneel laden

  • Hoe draagt bidirectioneel laden bij aan duurzaamheid?

    Bidirectioneel laden draagt bij aan duurzaamheid door overtollige energie op te slaan (bijvoorbeeld van zonnepanelen) in de autobatterijen, waardoor de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kan worden verminderd.

  • Kan elk elektrisch voertuig bidirectioneel laden?

    Nee, niet alle elektrische voertuigen zijn momenteel geschikt voor bidirectioneel laden. Dit vereist specifieke technologie en compatibiliteit tussen het voertuig en de laadinfrastructuur.

Danique Reuvers

Danique Reuvers

Marketingmedewerker

Danique Reuvers is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere (slimme) laadpalen en zonnepanelen.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: