Soorten laadpalen

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Laadpalen zijn er in verschillende soorten en maten. In dit artikel vind je daar meer informatie over. Ook schetsen we 4 situaties zodat jij weet welke laadpaal het beste bij jouw situatie past.

De laadpaal types zou je grofweg kunnen indelen in onderstaande categorieën:

Openbaar of laadpaal thuis

Een publieke laadpaal is een laadpaal op een openbare weg. Deze is dus voor iedereen toegankelijk. Je vindt ze in woonwijken en langs drukke wegen.

Steeds meer bedrijven bieden op hun parkeerplaats een oplaadpunt aan, denk aan tankstations, supermarkten, winkelcentra en restaurants. Dit zijn semi-publieke laadpalen.

Een laadpaal thuis is een laadpaal die eigendom van iemand is. De laadunit wordt aan een gevel gehangen of naast de oprit van een woning. De laadpaal is bedoeld voor privé-gebruik. Al zijn er ook mensen die hun persoonlijke laadpaal openbaar maken.

AC-laden of DC-laden

AC en DC zijn afkortingen die te maken hebben met de toevoer van elektriciteit. AC (alternating current) is wisselstroom. DC (direct current) is gelijkstroom.

Bij wisselstroom wisselt de spanning continu tussen positief en negatief. Bij gelijkstroom is de spanning altijd gelijk. Het Nederlandse elektranet draait op wisselstroom, AC. De batterij van jouw elektrische auto is DC. Belangrijke onderdelen om de werking van jouw laadpaal te begrijpen. 

Bij AC-laden zet de omvormer van jouw auto de AC-spanning vanuit het elektranet om in DC-spanning. Bij DC-laden zit deze omvormer in de laadpaal zelf. Deze staat direct in contact met de batterij van jouw elektrische auto. DC-laden gaat sneller, met zo’n 20 tot 60 minuten zit je batterij tot 80% vol, maar een laadpaal die daadwerkelijk DC kan laden is duurder. We zien dit nu dus voornamelijk bij commerciële aanbieders, denk aan de snelladers langs de snelweg. Thuis kan dit eigenlijk nog niet uit.

soorten laadpaal

Welke laadpaal kan ik het beste gebruiken?

De keuze die jij maakt voor een soort laadpaal hangt eigenlijk af van 2 factoren: 

  • Tijd; binnen hoeveel tijd wil je weer op weg?
  • Prijs; hoeveel ben je bereid te betalen voor het laden van de accu? 

Kort door de bocht geldt: hoe sneller je wilt laden hoe duurder dit is.

Welke laadpaal heb ik concreet nodig?

Deze vier situaties die jou helpen om een keuze te maken: 

Situatie 1: De batterij van jouw elektrische auto is leeg, maar je wilt binnen een uur weer kunnen rijden met jouw EV. De snellader is nu de beste optie. Dit kost de minste tijd, maar is wel duurder.  

Situatie 2: Jouw accu is nog voor de helft vol, je auto kan 1 a 2 uur stilstaan en je volgende bestemming is redelijk in de buurt. Kies voor een normale lader. Dit is de goedkoopste optie. Je kunt met een publieke lader gemiddeld zo’n 55 á 75 km rijbereik per uur bijladen.

Situatie 3: Jouw accu is nog voor de helft vol, je hebt 1 a 2 uur de tijd, maar je volgende bestemming is wel een flink stuk rijden. Omdat de bestemming verder weg is, is meer rijbereik nodig. Met een normale lader red je dit waarschijnlijk niet. Kies daarom toch voor een snellader.  

Situatie 4: Je hebt de auto over minimaal 4 uur nodig. Omdat tijd geen rol speelt is een normale lader de beste optie. 

Heb je zelf een oprit of kan de auto dicht bij jouw woning staan? Dan is een eigen laadpaal ook interessant. Je betaalt dan de kWh-prijs van jouw eigen energiecontract. Deze ligt vaak (veel) lager dan de kWh-prijs bij een openbare laadpaal. Meer weten over de mogelijkheden van een eigen laadpaal? We geven je vrijblijvend advies.

Wat zijn jouw mogelijkheden voor een laadpaal?

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere zonnepanelen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: