Wat kost een laadpaal thuis?

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Het thuis opladen van je elektrische auto is goedkoper dan met het gebruik van een publieke laadpaal. Wil je elektrisch rijden dan is een laadpaal kopen dus een slimme investering. Maar wat kan een laadpaal kosten en waarmee moet je rekening houden bij de aanschaf van een elektrische laadpaal? Dit hangt af van verschillende factoren. We geven graag wat meer uitleg.

Aansluiting in je meterkast

De aansluiting van je meterkast heeft invloed op de snelheid waarmee je je auto op kunt laden. Hoe zwaarder je aansluiting, hoe sneller je accu kan opladen. Het type elektrische auto, jouw rijgedrag of de keuze voor een bepaalde laadpaal kan ervoor zorgen dat de aansluiting van jouw meterkast verzwaard moet worden.

Heeft jouw meterkast een 1-fase aansluiting? Dan is je laadkracht max 3,6 kW. Dit betekent dat een gemiddelde auto binnen 15 tot 20 uur weer vol is. Is deze oplaadtijd geen issue of rijd je überhaupt niet zoveel kilometers. Dan is een 1-fase laadpaal en dus ook een 1-fase aansluiting in je meterkast een prima optie. De meeste woningen hebben minimaal een 1-fase aansluiting, dus verzwaring van je aansluiting zal in de meeste gevallen niet nodig zijn.

Wil je toch sneller laden? Dan heeft jouw woning een 3-fasen aansluiting nodig. Je hebt met een 3 x 25 ampère aansluiting een laadkracht van 11 kw. De laadtijd van een gemiddelde elektrische auto is dan 6 tot 10 uur.  Niet iedere woning heeft standaard een 3-fasen aansluiting. Jouw netbeheerder kan jouw aansluiting verzwaren. Wel zorgt dit voor extra kosten voor jouw laadpaal. De verzwaring naar 3 fasen kost zo rond de € 250 tot € 350, afhankelijk van jouw netbeheerder. 

Nog een stapje sneller laden en wil je de laadkracht van jouw laadpaal boosten tot 22 kW? Dan is een ophoging naar 3 x 32 A of 3 x 35 A nodig. De laadtijd is dan zo’n twee uur voor een gemiddelde elektrische auto. Heb je al een 3 x 25 A aansluiting, maar wil je deze verzwaren naar 3 x 32 A of 3 x 35 A? Houd dan rekening met 200 à 300 euro aan extra kosten, afhankelijk van jouw netbeheerder.

Manier van bevestigen; wand of paal

De bevestiging van een laadpunt kan op 2 manieren: aan de wand of aan een losse paal. De plek waar jouw auto staat als je hem wilt opladen bepaalt de keuze voor jouw bevestiging. Is het laadpunt van jouw auto direct naast je woning, schuur of garage? Dan is montage aan de wand de beste optie. Met een wandbeugel wordt de laadunit aan de muur bevestigd. Dit is de goedkoopste optie en vaak is er geen graafwerk nodig.

Zit de ideale plek van jouw laadunit niet direct bij een muur? Kies dan voor montagepaal. De montagepalen zijn er in verschillende varianten qua uitstraling, kwaliteit en robuustheid. De prijs voor een montagepaal varieert van €150 tot €1000.
Wel zijn er bij een laadpaal standaard graafwerkzaamheden nodig. De bekabeling moet namelijk onder de grond gelegd worden. Dit zorgt voor extra werkzaamheden en dus extra kosten voor jouw laadpaal. 

laadpaal thuis

Graafwerkzaamheden

Je laadpaal wordt met een elektriciteitskabel verbonden met je meterkast. In sommige situaties is het kabeltraject kort en eenvoudig aan te leggen. In andere gevallen is het kabeltraject langer of moeten er graafwerkzaamheden worden uitgevoerd. Qua graafwerk moet je rekening houden met 40 tot 45 euro per strekkende meter. Moet er ook nog straatwerk gedaan worden? Reken hiervoor dan ook extra kosten. Je kunt het graafwerk en straatwerk uiteraard ook zelf voorbereiden om zo geld te besparen.

Het laadstation

Het laadstation zelf is in verschillende merken en types te verkrijgen. Sommige laadpalen hebben een vaste kabel. Dit betekent dat je laadkabel altijd bij je laadunit hangt. Voordeel:
je hoeft je laadkabel niet steeds uit je auto te halen. Nadeel: je laadkabel hangt altijd zichtbaar aan je laadunit. Sommige mensen vinden dit storend. Dit is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. 

Kies sowieso een merk met lange productgaranties en service. Zo verlaag je het risico op kosten in de toekomst. Kijk ook eens naar online reviews. De ervaringen van anderen geven je een goed beeld van alle voor- en nadelen van een specifiek laadstation. 

Dynamic load balancing

Het opladen van jouw auto kan veel vermogen vragen. Heb je nog andere energieslurpende apparaten in jouw woning aan staan dan kan dit voor overbelasting zorgen. Je stroom valt uit. De oplossing; Dynamic load balancing. Deze functie zorgt ervoor dat er een continue controle is op je energiehuishouding. Dreigt overbelasting? Dan wordt het vermogen van je laadpaal tijdelijk verlaagd. Zo kom je nooit zonder stroom te zitten.
Dynamic load balancing wordt vaak als extra optie aangeboden. Je moet hier dan extra voor betalen. Soms zijn deze slimme functies alleen af te nemen met een abonnement.

Wat kost een laadpaal thuis? Dat hangt dus af van jouw situatie en jouw voorkeuren.
Wil je vanuit Zonneplan een advies voor jouw laadpaal thuis zodat je weet wat een laadpaal jou gaat kosten? Vraag ons advies aan. 

Slim laden met jouw laadpaal

Wil je ook tijdens het gebruik van jouw laadpaal kosten besparen? Kijk dan naar de mogelijkheden van slim laden met een dynamisch energiecontract.
In de periode van november 2021 en oktober 2022 bespaarde je tot ruim 30 procent op een volle accu en 35 procent per kilowattuur. Hoe werkt dat dan precies?
Lees het in onze blog over slim laden.

Thuis verdienen met een slimme laadpaal?

Deel dit artikel: