De laadkosten van jouw elektrische auto verlagen

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Laatst bewerkt:

Wil jij zuinig en goedkoop elektrisch rijden? We geven je graag tips om jouw laadkosten te verlagen. De hoogte van jouw laadkosten wordt bepaald door 2 punten:

1. de stroomkosten van het laden.
2. het verbruik van jouw auto.

We geven je graag wat tips over het verlagen van deze stroomkosten, maar ook over het verlagen van het verbruik van jouw auto. Met dit laatste vergroot je direct jouw actieradius.

Wil je weten wat het kost om een elektrische auto op te laden (per kilometer, per 100 kilometer, per maand, per jaar etc)? Daar hebben we een apart artikel voor geschreven.

1. Let op de stroomkosten per kWh

Het opladen van jouw elektrische auto kan op meerdere plekken. De locatie die jij kiest voor het laden van jouw EV heeft invloed op de prijs die jij per kWh betaalt.

  • Snelladen
    Zoals de naam al aangeeft de snelste manier om jouw auto op te laden. Waar een ‘normale’ laadpaal wisselstroom (AC) levert die door de omvormer van de auto wordt omgezet naar gelijkstroom (DC), levert een snellader direct al gelijkstroom (DC). Omdat de omvormer van de auto nu niet leidend is voor het omzetten van de stroom naar gelijkstroom gaat dit laden veel sneller, maar het is ook vaak kostbaarder. Voor snelladen kost het tussen de €0,40 tot €0,80 per kWh. Soms moet je een abonnement afsluiten om van deze laadpalen gebruik te kunnen maken. De kosten hiervan liggen tussen de €3 en €7 per maand. Een voordeel is dat je met zo’n abonnement geen starttarief hoeft te betalen (tussen de €0,12 tot €0,36 per sessie). Laadpalen voor snelladen vind je vaak langs de snelweg op langs drukke wegen.
  • Openbare laadpaal
    In Nederland zijn er veel ‘normale’ laadpalen beschikbaar. Je vindt ze terug op (openbare) parkeerplaatsen.  Dit kan zijn bij winkelcentra, maar ook in woonwijken.  De prijs van openbare laadpalen ligt lager dan laden bij snelladers, maar vaak is ook nu een abonnement nodig. De kosten voor normaal laden liggen tussen de €0,24 tot €0,50 per kWh.
  • Thuisladen
    Bij thuisladen gebruik je het energietarief van jouw energiemaatschappij. Het is met thuisladen dus goed om naar jouw stroomprijs per kWh te kijken. Waar krijg je de laagste kWh-prijs? Of ga je zelfs je energie opwekken met zonnepanelen? Voor EV rijders is het ook interessant om te kijken naar de mogelijkheden van dynamische energieprijzen. Dit principe werkt met stroomprijzen per uur. Is er veel aanbod van zonne- of windenergie dan is de stroomprijs laag. Juist op deze momenten laad jij jouw EV op. Bespaar zo tot wel 50% op de stroomkosten.

Maar hoe verlaag je dan het verbruik van jouw auto om zo ook de actieradius te vergroten?

laadkosten EV verlagen met thuis laden

2. Gebruik cruise control

Accelereren en dus versnellen kost meer brandstof dan het behouden van een constante snelheid. Rijd je op de snelweg dan kan het lastig zijn je voet contant op het gaspedaal te houden. Ongemerkt rem je toch wat af of rijd je misschien te snel. Schakel dus jouw cruise control in. Zo rijd je niet alleen zuiniger, maar je voorkomt ook onnodige boetes omdat je misschien ongemerkt te hard bent gaan rijden.

3. Anticipeer op het verkeer

Anticiperend rijden is niets anders dan goed vooruit kijken en hier je rijgedrag op aanpassen. Optrekken terwijl een stukje verderop het stoplicht op rood staat. Het gaspedaal vast houden terwijl je een file nadert. Door op deze momenten geen gas te bij te geven of misschien zelfs alvast je voet van het gaspedaal te halen bespaar je op jouw brandstof.

Er wordt wel eens gezegd: wie moet remmen ging te hard. Een tikkeltje overdreven misschien en praktisch onhaalbaar. Je wilt wel een beetje doorgang in het verkeer houden natuurlijk, maar neem wat meer afstand van je voorgangers en kijk vooruit in de bochten. Zo zie je beter wat komen gaat en heb je ook de tijd om hierop te reageren.

4. Vermijd energieslurpers

De verwarming en de airco: ze staan bekend als de grootste energieverbruikers. Vermijd deze dus zoveel mogelijk tijdens het rijden.

Tip: verwarm of koel jouw EV al aan de laadpaal. Je gebruikt op dat moment namelijk netstroom in plaats van de stroom uit je accu. Zo blijft er meer energie in de accu voor het rijden en is de accu al op optimale temperatuur gekomen voordat jij vertrekt. Of kies een EV met een warmtepomp, dat scheelt ook flink wat qua stroomverbruik.

5. Controleer je bandenspanning

Zo’n 6 van de 10 autobezitters rijden met te zachte banden, vaak zonder het te weten. Is de bandenspanning te laag dan is er meer rolweerstand; het kost de auto meer moeite om de band te laten draaien. Controleer dus regelmatig de bandenspanning van jouw EV. De besparing kan oplopen tot €75 per jaar.

Extra voordeel: je banden slijten bij de juiste spanning minder snel en je hoeft ze dus minder snel te vervangen.

Steeds meer fabrikanten brengen trouwens speciale banden op de markt voor elektrische auto’s. Dit heeft vooral te maken met het vaak hogere gewicht van EV’s en de hogere trekkracht die de elektromotoren leveren. Deze speciale EV-banden hebben dikkere wangen, een lagere rolweerstand en ze dempen geluid beter.

6. Energie terugwinnen

Haal je bij een elektrische auto je voet van het gaspedaal? Dan zal auto zichzelf afremmen. Interessant feitje hierbij is dat de energie die hierbij vrijkomt ook direct wordt gebruikt om de accu van jouw EV bij te laden. Dit heet regeneratief remmen.  De mate van afremmen bepaalt ook de hoogte van de energie die je terugwint. Vaak is dit in te stellen. Kies je voor een lage stand dan zal de auto meer doorrollen. Kies je voor de hoogste stand dan remt de auto daadwerkelijk, je hebt je rempedaal amper nog nodig. One pedal drive wordt dit genoemd.

7. Vermijd onnodig gewicht

Neem geen onnodige spullen mee en houd zo het gewicht van jouw elektrische auto laag. Hoe zwaarder het gewicht van jouw auto, hoe meer stroom er nodig is om jouw EV in beweging te brengen. Ligt je kofferbak vol met overbodige spullen? Haal ze eruit en vergroot zo je actieradius. Maar denk ook aan een dakkoffer of alleen al de dakdragers. Deze beïnvloeden de aerodynamica van jouw auto (enorm). Er ontstaat meer luchtweerstand en dit verhoogt jouw verbruik. Gebruik ze daarom zo minimaal en zo kort mogelijk. Zelfs iets simpels als rijden met open ramen beïnvloedt de aerodynamica van jouw elektrische auto en zorgt dus voor een hoger verbruik.

8. ECO-modus

Veel elektrische auto’s hebben naast een sportstand en een normale modus ook een spaarstand, de ECO-modus. Dit is de meest zuinige stand van de auto. De concrete invulling van deze ECO-modus wisselt per auto. De invulling van jouw auto bepaalt of je deze eco-modus altijd wilt gebruiken of dat je hem alleen inzet als jouw accu bijna leeg is. Zo kan net genoeg helpen om jouw in ieder geval bij de volgende laadpaal te krijgen.

  • Met de ECO-modus wordt de verwarming of airco eigenlijk altijd zuiniger. Deze blaast minder hard en soms wordt de bijrijderskant uitgeschakeld.
  • De acceleratiesnelheid van jouw EV kan worden beperkt. Je trekt dus minder snel op. De snelheid kan worden beperkt tot bijvoorbeeld 90 km p/u.
  • De adaptive cruise controle creëert meer afstand tot je voorganger zodat er meer ruimte is om te anticiperen.
  • Sfeerverlichting in de auto wordt uitgeschakeld.

Zomaar een rijtje met punten waardoor het verbruik van jouw EV wordt verminderd met de ECO-modus.

9. Let op je rijstijl

Jouw rijstijl speelt een rol in het bepalen van zowel de actieradius als de laadkosten van jouw elektrische auto.

Een vlotte, agressieve rijstijl met snelle acceleraties en plotseling remmen kan het energieverbruik significant verhogen, wat leidt tot frequenter opladen en hogere laadkosten. Door daarentegen een meer anticiperende rijstijl aan te nemen, waarbij je geleidelijk accelereert en vertraagt, kun je de efficiëntie van jouw elektrische auto optimaliseren.

Door het gebruik van functies zoals regeneratief remmen, waarbij de auto energie terugwint tijdens het afremmen, en het effectief toepassen van cruise control, kun je de actieradius van jouw voertuig aanzienlijk vergroten.

Zo draagt een bewuste en rustige rijstijl bij aan zowel een verlaging van de laadkosten als een verbetering van de duurzaamheid van jouw rit, waardoor je optimaal kunt genieten van de voordelen van elektrisch rijden.

Thuis verdienen met een slimme laadpaal?

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij heeft veel kennis over onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy