Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Aid Henic

Aid Henic

Laatst bewerkt:

Uit ons rekenvoorbeeld blijkt: rijd je 24.000 per jaar met je elektrische auto (accucapaciteit van 57,5 kWh en een verbruik van 13,9 kW / 100 kilometer), dan betaal je per jaar zo’n € 835,20 tot € 1.267,20, afhankelijk van de manier waarop je laadt.

Het maakt namelijk veel uit je of thuis jouw elektrische auto oplaadt, of aan openbare laadpaal. En ook ligt het eraan hóé je thuis laadt: met een vast of variabel energiecontract of met een dynamisch energiecontract in combinatie met een slimme laadpaal.

Wil je de laadkosten weten, lees dan verder verder. Wil je meer lezen over de verschillende soorten van thuis laden, scroll dan door naar de uitleg.

Wat kost elektrisch laden en rijden per kilometer of per maand/jaar?

In dit rekenvoorbeeld nemen we een Tesla Model 3 met de volgende specificaties:

Accucapaciteit: 57,5 kWh
Verbruik: 13,9 kWh per 100 kilometer

Dat geeft ons de volgende cijfers:

Openbaar laden* Thuisladen (variabel/vast contract)** Thuisladen (dynamisch energiecontract & slimme laadpaal)***
Per 1 kilometer € 0,05 € 0,04 € 0,03
Per 100 kilometer € 5,28 € 4,17 € 3,48
Per 1000 kilometer € 52,80 € 41,70 € 34,80
Per maand (2000 km) € 105,60 € 83,40 € 69,60
Per jaar (24.000 km) € 1.267,20 € 1.008,80 € 835,20

*In maart 2023 lag de gemiddelde prijs bij openbare laadpalen op € 0,38 per kWh. Dit kan variëren per regio.
**We hanteren een stroomprijs van € 0,30 per kWh.
***De gemiddelde stroomprijs lag bij deze groep Zonneplan-klanten op € 0,25 in Q4 2023.

Een kanttekening die we bij de bovenstaande tabel natuurlijk moeten plaatsen, is dat dit een rekenvoorbeeld met een Tesla Model 3 is. Afhankelijk van de specificaties van jouw auto, zal het verbruik en dus de kosten anders zijn dan in dit voorbeeld.

Verschillende manieren van thuis laden

Thuis laden met variabel of vast energiecontract

Met een variabel of vast contract staat de energieprijs voor jouw contractperiode vast. Het tijdstip van jouw energieverbruik maakt dus niet uit. Mogelijk heb je dal- en normaaltarief. Dan kan het zijn dat ‘s nachts en in de weekenden jouw EV opladen iets gunstiger is van overdag. Al is het verschil meestal slechts enkele centen per kWh.

Thuis laden met dynamisch energiecontract

Met een dynamisch energiecontract heb jij toegang tot de energiemarkt. De stroomprijs wisselt per uur en jij kan gericht jouw elektrische auto opladen op de momenten dat de stroom het goedkoopste is die dag.

Thuis laden met dynamische energiecontract en een slimme laadpaal

De besparing met dynamische energieprijzen, zoals hierboven benoemd, kan behoorlijk oplopen, maar er kleven hier wel praktische nadelen aan:

  • Start jouw laadpaal met laden als je de stekker inplugt? Dan betekent dit dat je op de goedkoopste momenten actie moet ondernemen. Als stroom om 2 uur ‘s nachts het goedkoopste is, stap jij dan uit bed om jouw elektrische auto in te pluggen?
  • Plan jij het opladen van jouw EV met een app? Dan kun je meestal de start inplannen. Maar wat als de stroomprijs een uur goedkoop is, een uurtje minder goedkoop en daarna weer 2 uur wel goedkoop? Een reguliere laadpaal zal niet zo flexibel zijn. Is de laadsessie gestart dan kun je deze niet eenvoudig voor een uurtje onderbreken.

Kies daarom voor een slimme laadpaal. In de app zie jij terug welke uren het goedkoopste zijn. Jij kiest bewust die uren en de app regelt automatisch het starten en stoppen van jouw laadproces. Zo heb jij maximale controle over de laadkosten van jouw EV. Slim laden noemen we dat. En vergeet ook niet naar de laadpaal kosten te kijken, zodat je weet hoe snel je jouw laadpaal terugverdiend hebt.

Aid Henic

Aid Henic

SEO specialist

Aid Henic is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zijn focus ligt voornamelijk op het onderwerp thuisbatterijen, maar ook zonnepanelen en dynamische energie liggen binnen het interessegebied.

Opgeleid in de Zonneplan Academy