Met een laadpaal thuis bespaar je tot wel €600 euro per jaar ten opzichte van openbaar laden. Op deze pagina leggen we uit waar je op moet letten bij het kiezen van de beste laadpaal voor thuis, en hoe je ervoor zorgt dat je jouw laadkosten zo laag mogelijk houdt.
Ben je hier om meer te lezen over de laadpaal van Zonneplan? Lees op deze pagina meer over de Zonneplan Charge 2.
Op zoek naar een laadpaal voor jouw elektrische of hybride auto?
Kies jouw merk en lees meer over wat een laadpaal thuis in jouw situatie betekent.
Wel 50% goedkoper dan openbaar laden.
Stel je vertrektijd en afstand in via de Zonneplan app en je laadt automatisch tegen de laagste laadkosten.
Rijd jaarlijks zo’n 2.000 km gratis. (Lees meer over gratis laden)
Auto laden met een stopcontact of een laadpaal?
Een laadpaal zorgt ervoor dat je:
In de tabel hieronder vind je een berekening van de laadtijden van dezelfde plugin-hybride auto die via stopcontact of een laadpaal (thuis) opgeladen wordt:
Het kiezen van de beste laadpaal voor thuis is afhankelijk van verschillende factoren.
We geven je vijf slimme tips.
Slim laden, ook wel intelligent of smart charging genoemd, is een technologie die ervoor zorgt dat jij jouw elektrische auto optimaal kunt laden. Op basis van bijvoorbeeld energieprijzen, het stroomverbruik van je huis en de beschikbaarheid van duurzame energie stuur jij jouw laadpaal aan. Met de laadpaal van Zonneplan kunnen we jouw auto opladen wanneer de energieprijzen het laagst zijn. Vooral met dynamische energieprijzen maakt dit een enorm verschil. Hierdoor kun je tot wel 50% goedkoper je elektrische auto laden, waardoor elektrisch rijden nog voordeliger wordt.
Maar het kan nóg beter: maak kennis met Powerplay voor de laadpaal. Dit is een aansturingsservice van Zonneplan voor de laagste laadkosten. Je laadt automatisch tegen de laagste uurprijzen en profiteert van gratis stroom bij stroomoverschot. Goedkoper dan benzine, goedkoper dan publiek laden én zelfs fors goedkoper dan laden op dynamische uurprijzen.
Een laadpaal voor thuis moet veilig zijn. Je wilt jouw meterkast niet overbelasten of zelfs zonder stroom komen te zitten. Kies daarom bewust voor Dynamic Load Balancing. Met deze functie wordt overbelasting voorkomen. Wanneer je meerdere apparaten tegelijkertijd inschakelt en het risico op overbelasting dreigt, zal de beschikbare stroom voor het opladen van je auto zich automatisch aanpassen. De laadpaal laadt tijdelijk iets langzamer. Wanneer er weer voldoende stroom beschikbaar is, schakelt de laadpaal automatisch terug naar normaal vermogen. Dit helpt niet alleen om je elektrische systeem te beschermen, maar zorgt er ook voor dat je auto zo snel mogelijk wordt opgeladen zonder dat andere apparaten in huis hieronder lijden.
De laadsnelheid is een belangrijke factor bij het kiezen van een laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de accu van je auto vol is. Kies je dan standaard de laadpaal met het hoogste vermogen? Nee, dat hoeft niet. Jouw laadsnelheid wordt bepaald door twee factoren: het laadvermogen van je auto en het laadvermogen van je laadpaal. De zwakste schakel is altijd leidend. Heb je een laadpaal van 22 kW , maar kan je auto maar 7 kW aan? Dan laad je maximaal 7 kW. Denk wel alvast na over wanneer je jouw auto gaat vervangen, want mogelijk kan een toekomstige auto wel sneller laden.
Hoe bevalt een laadpaal in de praktijk? Bij het kiezen van een laadpaal voor thuis is het zinvol om de ervaringen van andere gebruikers te bekijken. Lees online reviews om te zien hoe de laadpaal daadwerkelijk presteert. Tevreden klanten zullen vaak in detail treden over wat ze leuk vinden aan hun laadpaal. Uiteraard kunnen ontevreden klanten je wijzen op eventuele minpunten of problemen. Misschien nog wel interessanter; kijk ook hoe jouw laadpaalinstallateur reageert op de negatieve reviews. Een foutje maken is menselijk, maar hoe de installateur hierop reageert laat zien hoe belangrijk kwaliteit en service daadwerkelijk is. Extra tip: bekijk ook eens de reviews van de laadpaal app. Zo zie je direct de gebruikservaringen.
Wat zit er bij de prijs in? En waar moet je (op termijn) voor gaan betalen? Bij het kiezen van een laadpaal is het belangrijk om de kleine lettertjes te lezen. Sommige leveranciers doen je een aanbieding voor de aanschaf van de laadunit zelf, maar verplichten je vervolgens om je te abonneren op dure diensten om je laadpaal te kunnen blijven gebruiken. Zorg ervoor dat je een laadpaal kiest waarbij alle kosten transparant en vooraf bekend zijn. Kies voor een laadpaal zonder abonnementskosten.
De laadplek van jouw auto
Bevindt de laadplaats van jouw auto zich direct naast je woning, schuur of garage, dan is wandmontage de beste keuze. In ander gevallen kies je voor een montagepaal. Deze optie is wel iets kostbaarder door de paal zelf en eventuele graafwerkzaamheden.
Niet over de stoep
Het is in de meeste gemeentes verboden om een laadkabel over de stoep te leggen. Je optie is dan om een openbare laadpaal bij jouw gemeente aan te vragen.
Een Zonneplan adviseur helpt je graag, mocht je vragen of twijfels hebben.
“Thuisladen blijft in 2025 de meest comfortabele en voordelige optie voor elektrische rijders. Waar tarieven bij publieke laadtarieven vaak niet transparant zijn, biedt thuisladen duidelijke voordelen, vooral in combinatie met een dynamisch energiecontract of zonnepanelen. Denk hierbij aan het laden op momenten met lage stroomprijzen, of het benutten van energie uit eigen zonnepanelen door overdag zoveel mogelijk te laden.
Slim laden speelt ook een grote rol in het ‘ontlasten’ van het energienet. De groei van het aantal elektrische voertuigen brengt namelijk uitdagingen voor het energienet met zich mee. Meer elektrische auto’s betekent een hogere belasting van het stroomnet, vooral als de auto’s geladen worden tijdens piekuren wanneer het stroomverbruik toch al hoog ligt. Het auto laden op die piekmomenten kan bijdragen aan ‘netcongestie’. Door laadmomenten te verplaatsten naar daluren, of af te stemmen op het verbruik van andere energieverbruikers in huis, wordt de belasting op het stoomnet beter verdeeld. Bovendien draagt slim laden bij aan een lagere CO₂-uitstoot omdat er meer gebruik wordt gemaakt van duurzamere stroombronnen.
En de EV-markt? Die verandert snel. Hoewel de verkoop van elektrische voertuigen in 2025 naar verwachting stabiel blijft, verwachten we een groei in goedkopere en tweedehands modellen. Tegelijkertijd worden stimuleringsmaatregelen, zoals belastingvoordelen en subsidies, afgebouwd. Dit maakt kostenbewust laden belangrijker dan ooit.
Bij Zonneplan ondersteunen we deze ontwikkelingen met oplossingen die aansluiten op de behoefte aan gemak, lagere kosten en duurzamer energiegebruik.”
Anita Wierda
Laadpaalspecialist
Het hebben van een eigen laadpaal voor thuis heeft veel voordelen. Hier zijn enkele redenen waarom je voor een laadpaal thuis zou kiezen:
Met een laadpaal voor thuis hoef je niet langer te zoeken naar openbare laadstations. Je kunt gewoon je auto parkeren en aansluiten wanneer je thuiskomt, en de volgende ochtend is hij klaar om te gaan. Geen wachttijden, geen rijen, geen gedoe.
Hoewel de aanschaf en installatie van een laadpaal kosten met zich meebrengt, kunnen de langetermijnbesparingen flink oplopen. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, en ‘s nachts laden kan nog goedkoper zijn als je energieleverancier lagere tarieven biedt tijdens de daluren.
Het groen opladen van je elektrische auto met je eigen zonne-energie of met groene stroom van je energieleverancier maakt je rit nog milieuvriendelijker. Thuis opladen zorgt voor minder Co2-uitstoot dan het tanken van benzine of diesel.
Een thuislaadstation kan de waarde van je huis verhogen. Steeds meer huizenkopers bezitten een elektrische of hybride auto of ze overwegen er eentje aan te schaffen.
Bij Zonneplan betaal je € 1349 – € 1899 voor de laadpaal en installatie. Eventuele graafwerkzaamheden kosten €100 (voor 1 tot 5 meter graven). Dynamic Load Balancing is gratis, en je zit niet vast aan eventuele abonnementskosten. Bereken hier jouw prijs.
De kosten van een laadpaal thuis variëren per situatie en zijn afhankelijk van factoren zoals het type laadpaal, de benodigde installatiewerkzaamheden en eventuele extra opties. Voor meer informatie kun je terecht op onze pagina over laadpaal kosten. Of neem contact op met Zonneplan: onze adviseurs staan klaar om je te helpen bij het kiezen van de beste laadoplossing die past bij jouw wensen en budget.
Laat een laadpaal thuis veilig installeren door een erkende monteur. Deze zorgt ervoor dat de laadpaal vakkundig wordt aangesloten, zodat je zorgeloos en efficiënt je elektrische auto kunt opladen. Meer informatie lees je op onze pagina over de laadpaal installatie.
Om een laadpaal thuis te kunnen gebruiken, heb je een eigen parkeerplaats en een toegankelijke elektriciteitsaansluiting in de buurt van jouw laadplek nodig. Onze installateurs zorgen ervoor dat alles in orde wordt gemaakt, zodat je thuis gemakkelijk en snel je elektrische auto kunt opladen.
Ja, voor de beste veiligheid en prestaties moet de laadpaal thuis aangesloten worden op een aparte groep in de meterkast. Op deze manier kun je altijd met een gerust hart je auto opladen, wetende dat alles volgens de juiste normen en voorschriften is geïnstalleerd.
Je laadsnelheid hangt af van twee factoren: het laadvermogen van de auto en het vermogen van de laadpaal. De laadpaal moet natuurlijk wel aangesloten worden op jouw meterkast en het stroomnet.
De aansluiting van jouw woning kan een 1-faseaansluiting zijn of een 3-fasenaansluiting. Met een 3-fasenaansluiting en een 3-fasenlaadpaal kun je in theorie drie keer sneller laden dan een 1-fase, maar nogmaals: je auto moet het wel aankunnen om zo snel te kunnen laden. Kan jouw auto 3-fasen laden, heb je een 3-fasenlaadpaal, maar heeft je meterkast een 1-faseaansluiting? Dan kun je de aansluiting van jouw woning laten verzwaren door jouw netbeheerder. De kosten hiervan liggen rond de 200 à 300 euro, afhankelijk van jouw netbeheerder. Let wel op: bij veel netbeheerders duurt het enkele weken tot soms maanden voordat zij bij jou langs kunnen komen om jouw aansluiting te verzwaren. Vraag jouw verzwaring dus op tijd aan.