Laadpaal rendement

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Laatst bewerkt:

De aanschaf van een laadpaal wordt soms gezien als een kostenpost, maar wist je dat een laadpaal zichzelf terug kan verdienen? De besparing die je doet in je brandstofkosten zorgt voor een mooi rendement op jouw investering in een laadpaal.

Is een laadpaal rendabel? Zeker, maar dat hangt voornamelijk af van het type energiecontract dat je hebt. Zo is het rendement van een laadpaal met een vast energiecontract 9,5 procent. Het rendement met een dynamisch energiecontract loopt al op tot 22,6 procent. Maar kies jij voor slim laden met Powerplay? Dan is het rendement van een laadpaal maar liefst 31,3 procent.

Meer weten over de berekening van het financiële rendement van een laadpaal? Lees dan verder.

Wat is het rendement van een laadpaal?

Wat is de betekenis van rendement oftewel de Return on Investment (ROI)? ROI is een manier om de effectiviteit van een investering te bepalen. Met de ROI bepaal je dus eigenlijk wat de investering jou oplevert!

Momenteel is het rendement op je spaarrekening niet hoog. Het rendement op zonnepanelen neemt de laatste jaren juist toe. Maar wist je dat je ook rendement behaalt met een laadpaal? Je bespaart namelijk behoorlijk op de verbruikskosten van jouw auto.

Hoe bereken je het rendement van een laadpaal?

Met onderstaande formule bereken je het rendement / de ROI van jouw investering.

Rendement = (Nettowinst / Investeringskosten) X 100%


De nettowinst bij een laadpaal is de besparing die je dankzij de investering doet. De investeringskosten zijn de aanschafkosten. Om de besparing te kunnen bepalen moeten we uitzoeken wat de kosten van de oude en van de nieuwe situatie zijn. Om de besparing per jaar te bepalen heb je dus nodig: 

  • De verbruikskosten van de oude situatie per jaar (openbaar laden)
  • De verbruikskosten van de nieuwe situatie per jaar (laden met een vast tarief, dynamisch tarief of laden met Powerplay)

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar

Om de verbruikskosten per jaar per situatie te bepalen hebben we nodig:

  • Aantal kilometers per jaar
  • Verbruik van de auto
  • Stroomprijs in euro

Het verbruik bij elektrische auto’s wordt aangeduid in kWh per kilometer, bijvoorbeeld 0,211 kWh/km.

 Verbruikskosten elektrische auto
(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Stroomprijs € = Verbruikskosten per jaar

We gaan het rendement berekenen op basis van drie situaties:

  • de besparing van elektrisch rijden met een vast of variabel energiecontract ten opzichte van openbaar laden. Met een vast of variabel energiecontract ligt de prijs per kWh stroom voor een langere periode vast. 
  • de besparing van elektrisch rijden met een dynamisch energiecontract ten opzichte van openbaar laden. Met een dynamisch energiecontract verschilt jouw stroomprijs per uur. De uurprijs van stroom bij een dynamisch energiecontract ligt gemiddeld lager dan bij een vast of variabel energiecontract 
  • de besparing van slim laden met Powerplay ten opzichte van openbaar laden. Met Powerplay laad je jouw elektrische auto automatisch tegen de laagste uurprijzen en profiteer je van gratis stroom bij een stroomoverschot.

De berekeningen worden gedaan met  de stroomprijs. Deze prijs schommelt altijd. Maak je je eigen berekening? Check dan even wat de huidige prijzen zijn. 

Rendement laadpaal: openbaar laden vs traditioneel energiecontract

Met een traditioneel vast of variabel energiecontract ligt jouw stroomprijs per kWh voor een (langere) periode vast. We gaan deze situatie vergelijken met de kosten voor laden bij een openbare laadpaal.

Jaarverbruik elektrische auto laden met openbare laadpaal
Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
Verbruik elektrische auto: 0,165 kWh per kilometer (Gemiddeld verbruik van een elektrische auto)
Gemiddelde stroomprijs: € 0.36 (CBS mei ‘24)

Jaarverbruik elektrische auto laden met een vast of variabel energiecontract
Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
Verbruik elektrische auto:0,165 kWh per kilometer (Gemiddeld verbruik van een elektrische auto)
Gemiddelde stroomprijs: € 0,305 (CBS mei ‘24)

Investeringskosten laadpaal
Voor de berekening van het rendement rekenen we met €1899 investeringskosten voor de aanschaf van de laadpaal. Dit is een indicatie. De kosten van een laadpaal kunnen erg verschillen, afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeuren.

Rekenvoorbeeld
Rendement laadpaal met vast energiecontract


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km * 0,165 kWh/km) * €0,36 per kWh = €1188 per jaar

(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km * 0,165 kWh/km) * € 0,305 per kWh = €1007 per jaar

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1188 per jaar – €1007 per jaar = €181 besparing per jaar

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€181 / 1899) x 100 = 9,5%

Het rendement van een eigen laadpaal met een vast of variabel energiecontract ten opzichte van openbaar laden is 9,5%.

Rendement laadpaal: openbaar laden vs dynamisch energiecontract

Bij een dynamisch energiecontract heb je geen vaste stroomprijs, maar wisselt de kWh-prijs per uur. Hoe meer aanbod van wind- en zonne-energie hoe lager jouw stroomprijs is.
Bij dynamische energieprijzen ligt de gemiddelde stroomprijs per kWh lager dan bij een vast energiecontract. Kijken we naar de gemiddelde stroomprijs van april t/m juni ‘24, dan is de gemiddelde energieprijs €0,23

Rekenvoorbeeld
Rendement met gemiddelde uurprijs dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km *  0,165 kWh/km) * €0,23 per kWh =  €759

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1188 per jaar – €759 per jaar = €429 besparing per jaar

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€429 / 1899) x 100 = 22,6%

Het rendement van een laadpaal wanneer je een dynamisch energiecontract hebt is 22,6%.
We maken hiermee de vergelijking tussen het laden bij een openbare laadpaal en elektrisch thuis laden met dynamische stroomprijzen.

Rendement laadpaal: openbaar laden vs Slim laden met Powerplay

Met een dynamisch energiecontract wisselt de kWh-prijs van jouw stroom per uur.

In het eerdere voorbeeld gingen we uit van de gemiddelde stroomprijs met dynamische energie. De Zonneplan app laat jou zien wat de uurprijzen zullen zijn komende dag.

Ga jij slim laden met Powerplay, dan kies jij bewust de goedkoopste momenten van de dag om jouw elektrische auto op te laden. In mei ’24 lag de stroomprijs op het goedkoopste uur van de dag gemiddeld op €0,18 per kWh.

Rekenvoorbeeld
Rendement met laden tijdens het goedkoopste uur van de dag met dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km *  0,165 kWh/km) * €0,18 per kWh = €594

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1188 per jaar – €594 per jaar = €594 besparing per jaar

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€594 / 1899) x 100 = 31,3%

Het financiële rendement van een laadpaal wanneer je slim laadt tijdens de goedkoopste uren van de dag met Powerplay is 31,3%. Dit is met de besparing ten opzichte van laden bij een openbare laadpaal.

Rendement laadpaal: benzine vs Slim laden met Powerplay

Het financiële rendement van een laadpaal wanneer je slim laadt tijdens de goedkoopste uren van de dag met Powerplay kan ook berekend worden ten opzichte van een benzine auto. Hiervoor gebruiken we de volgende cijfers:

Jaarverbruik benzine auto
Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
Verbruik benzine auto: 1 liter op 16 kilometer
Gemiddelde benzineprijs: €2,03 (CBS mei’24

Jaarverbruik elektrische auto slim laden met Powerplay
Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
Verbruik elektrische auto:0,165 kWh per kilometer (Gemiddeld verbruik van een elektrische auto)
Gemiddelde stroomprijs: € 0,18 (CBS mei ‘24)

Rekenvoorbeeld
Rendement met slim laden met Powerplay


(Aantal kilometers per jaar / verbruik) * brandstofprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km / 16) * €2,03 = €2537,50 verbruikskosten per jaar

(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km * 0,165 kWh/km) * € 0,18 per kWh = €594 per jaar

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€2537,50 per jaar – €594 per jaar = €1943,50 besparing per jaar

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€1943,50 / 1899) x 100 = 102,3%

Het financiële rendement van een laadpaal wanneer je slim laadt tijdens de goedkoopste uren van de dag met Powerplay is 102,3%. Dit is berekend met de besparing ten opzichte van een benzine auto.

Interesse in de mogelijkheden van Slim laden?

Veelgestelde vragen over laadpaal rendement

  • Hoe bereken ik het rendement op een laadpaal?

    Met de formule “nettowinst / investeringskosten * 100%” bereken je het rendement op een laadpaal. Zonneplan geeft drie voorbeeldberekeningen: het rendement van een laadpaal met een traditioneel energiecontract, met een dynamisch energiecontract en met een dynamisch contract in combinatie met Powerplay.

  • Waar kan ik de Zonneplan laadpaal kopen?

    Een laadpaal van Zonneplan kopen is een goed idee als je slim, snel en spotgoedkoop thuis je auto op wilt laden. Via onze website vraag je advies aan en ontvang je een gratis laadplan. Zonneplan verzorgt alles van advies tot installatie.

  • Wat kost een laadpaal van Zonneplan?

    Op de kosten-pagina van de Zonneplan laadpaal vind je meer informatie over de kosten van een laadpaal. Je vindt hier een basisprijs en de eventuele kosten voor mogelijke extra opties.

  • Voor welke auto’s is de laadpaal van Zonneplan geschikt?

    De laadpaal is geschikt voor vrijwel alle elektrische en hybride auto’s. Veel voorkomende merken zijn Tesla, BMW, Audi, Volvo, Cupra, Kia, Mercedes, Polestar, Volkswagen en Toyota. Kijk hier voor een overzicht van alle automerken en -modellen waar de slimme laadpaal van Zonneplan geschikt voor is.

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij heeft veel kennis over onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy