Gebruikershandleiding Zonneplan Charge AC

De start van jouw revolutionair laden; je eigen slimme laadpaal.

Ontdek op deze pagina informatie over het voor gebruik van jouw laadpaal en andere handige informatie.

De Zonneplan app

#1 Feedback van laatste laadsessie

Je ziet hoeveel kWh er geladen is. Heb je ook Zonneplan Energie dan zie je ook prijs per geladen kWh, eventuele behaalde powerplay vergoeding en de laadkosten van de laatste laadsessie.

#2 Status Powerplay

Hier zie je of Powerplay actief is en welk soort Powerplay laadsessie je hebt gekozen. Heb je geen Zonneplan Energiecontract dan is Powerplay niet actief. Pas nadat Zonneplan energie actief is kan je Powerplay gebruiken. Als er geladen wordt zie je hier met welk vermogen er geladen wordt.

#3 Starten van laden

De opties hangen af van je startgedrag en je Zonneplan energiecontract. Zie ook de verschillende manieren van laden.

💡Let op: Plug de laadkabel in voordat je begint met laden.

💡Let op: Zet de geplande laadinstellingen uit, zowel in de auto als in de app van de auto.

#4 Statistieken

De statistieken geven inzicht in de uitgevoerde laadsessies. Per sessie kan je zien hoeveel kWh er geladen is. Heb je ook Zonneplan Energie dan kan je ook de kosten van de laadsessie zien. Het is mogelijk om een samenvatting van de statistieken als pdf te downloaden via Download laadspecificatie.

#5 De status van de laadpaal

Hier zie je of de auto verbonden is met de laadpaal en hoe er geladen gaat worden.

#6 Systeemstatus

Hier kun je de laadmodus instellen en informatie zien over de status van de verbinding met de laadpaal.

Wat is er nog meer mogelijk met de app?

  • Verschillende manieren om te laden

    De geselecteerde standaard laadmodus bepaald hoe en wanneer er geladen wordt.

      • Powerplay start het laden (alleen beschikbaar met actief Zonneplan Energie contract)
        • als je Zonneplan Energie hebt en als je de laagste laadkosten, meeste gemak en meest duurzame stroom wilt.
          • Gratis laden
            • Als laden optioneel is – je hoeft niet perse te laden om de volgende rit te doen.
            • Sluit de laadkabel aan en profiteer automatisch van gratis laadmomenten zonder dat je iets hoeft in te stellen. Je weet vooraf niet of en hoeveel er geladen wordt, wel dat als er geladen wordt dat je er dan aan verdient. Gratis laadmomenten zijn vaak kort, enkele minuten. Het kan zijn dat er meerdere keren kort geladen wordt.
          • Slim laden
            • Als laden vereist is – als je moet laden om de volgende rit te doen maar er nog wel ruim tijd is om de benodigde kWh te laden.
            • Powerplay
              • Vul de gewenste vertrektijd en te laden kilometers in. De goedkoopste uren worden automatisch gekozen en als er goede laadmomenten zijn worden die ook benut zolang de accu nog niet vol is. Het kan zijn dat korte laadmomenten (minuten) worden afgewisseld met langere laadmomenten (uren).
              • Het aantal km dat je hier in moet vullen is het aantal kilometers dat je denkt te rijden voor je weer thuis kunt laden. Dit kilometer aantal kun je bepalen met routeplanners en staat verder los van het verbruik in de auto.
              • Hoe langer de laadkabel verbonden is ten opzicht van hoeveel kilometer er geladen moet worden, hoe lager de laadkosten kunnen worden. Dit komt omdat de kans op eventuele gratis moment dan groter wordt.
            • Zelf plannen
              • Vul de starttijd in wanneer het laden moet beginnen. Geef aan hoeveel uur er geladen moet worden of kies voor “tot 100%” om te laden tot accu vol is.
          • Boost laden
            • Als laden vereist is – als je perse moet laden en je op korte termijn weg moet.
            • Gebruik de boost knop als je moet laden om op korte termijn weg te kunnen en laadkosten minder belangrijk zijn. Het laden start direct ongeacht de (dynamische) energie prijs van dat moment. Het laden wordt niet onderbroken.
      • Start met app
        • Als je geen Zonneplan Energie hebt maar wel laadsessies wilt plannen of als je niet wilt dat gratis laden automatisch start na inpluggen van de laadkabel.
        • Slim laden
          • Powerplay
            • De goedkoopste uren worden automatisch gekozen.
          • Zelf plannen
            • Stel in wanneer de laadsessie moet starten. Geef aan hoeveel uur er geladen moet worden of kies voor “tot 100%” om te laden tot accu vol is.
        • Boost laden
          • Sluit de laadkabel aan. Druk op boost in de Zonneplan app. De laadpaal gaat nu laden. Druk op “stop” om het laden te stoppen. Het laden wordt niet onderbroken.
      • Direct laden bij inpluggen
        • Als je de Zonneplan app niet wilt gebruiken om laadsessies te starten. Iedereen kan laden door de laadkabel in te pluggen. Laden start direct na verbinden van de laadkabel, ongeacht de (dynamische) energie prijs van dat moment. Het laden wordt niet onderbroken.
    ⚠️ Let op: met deze instelling kan iedereen laden door de laadkabel aan te sluiten op de auto. Onbevoegden kunnen op deze manier ook laden.
  • Aanpassen van instellingen

    Ga naar de Profiel pagina pagina om algemene instellingen aan te passen die gerelateerd zijn aan het gebruik van de laadpaal.

    Toegang tot profiel pagina (rechtsboven)
    Toegang tot profiel pagina (rechtsboven)

    Gezinsleden toevoegen
    Wil je meer mensen uit je huishouden toegang geven tot de Zonneplan app? Dat kan! Ga in de app naar je profiel pagina en klik op ‘Gezinsleden’. Het toevoegen van een account kan alleen door de beheerder van de app gedaan worden.

    💡Het e-mailadres die je invoert via de app wordt het e-mailadres waar de nieuwe gebruiker mee kan inloggen. Zorg er daarom voor dat je een ander e-mailadres gebruikt dan waarmee je nu ingelogd bent.
    💡Heeft het gezinslid wat je wilt toevoegen geen eigen e-mailadres? Het is niet mogelijk om met één e-mailadres op meerdere apparaten in te loggen. Er is dus een eigen e-mailadres nodig.

    Auto toevoegen
    Hoeveel er geladen moet worden om een kilometer te kunnen rijden verschilt per auto en per model. Vul je auto in voor een zo accuraat mogelijke wh/km vertaling. Door je auto informatie in te vullen wordt het juiste aantal km vermeld in de laadtab en op de laadspecificatie. Ook kan Powerplay met de juiste auto informatie het beste bepalen hoe lang er geladen moet worden voor het gewenste aantal kilometers.

    Gebruik je de laadpaal voor meerdere elektrische auto’s voeg dan alle auto’s toe. Bij het starten van de laadsessie kan je selecteren welke auto er aan de laadpaal gekoppeld is. Zo zorg je voor de juiste feedback in de app en in de laadhistorie.

    💡Powerplay gebruikt de wh/km waarde om te bepalen hoe lang er geladen moet worden. Een juiste auto selectie zorgt ervoor dat de Powerplay aansturing zo optimaal mogelijk is.
  • Activeren van Powerplay

    Activeren van Powerplay kan alleen als het Zonneplan Energiecontract voor stroom in levering is. In het algemeen geldt in de app dat de rode bolletjes aangeven waar actie nodig is.

      • Ga op de laadpaal pagina naar “systeem” en klik op activeer Powerplay doorloop de schermen en klik op “Activeer Powerplay”

    Bij “Startgedrag bij inpluggen” komt Powerplay nu beschikbaar en wordt automatisch geselecteerd.

      • Klik op “Auto toevoegen” en selecteer jouw auto

    De specifieke verbruiksinfo van jouw geselecteerde auto wordt gebruikt om Powerplay zo optimaal mogelijk te laten werken.

De lampjes van jouw laadpaal

A – Storing
Brandt deze led rood? Dan is het slim om de laadpaal opnieuw op te starten. Klik hier voor het stappenplan voor het resetten van de Zonneplan Charge AC.

B – De laadpaal is aan het laden

C – Auto is verbonden met de laadpaal

D – Internetverbinding (staat standaard uit)
De laadpaal is verbonden met internet via de Zonneplan end-to-end beveiligde 4G verbinding die in de paal is geïntegreerd.

E – Laadpaal is aan/uit
Wanneer de led groen brandt staat de laadpaal aan.

Zakelijk declareren

Je kunt een samenvatting van de laadstatistieken van voorgaande maanden downloaden als een PDF-laadspecificatie.

De pdf laadspecificatie kan gebruikt worden door zakelijke rijders voor declaratie van laadkosten bij de werkgever. De laadspecificatie geeft een overzicht van het totaal van alle laadbeurten met de laadpaal in de gekozen maand. Dit betekent dat eventuele laadsessies die gedaan zijn met andere auto’s dan de zakelijke auto ook meegenomen worden in deze laadspecificatie.

De laadspecificatie staat los van jouw energierekening. Aan de laadspecificatie kunnen geen rechten worden ontleend.

De laadspecificatie is alleen beschikbaar voor de hoofdgebruiker.

  • Hoe kan ik de laadspecificatie downloaden?

    • Ga naar Statistieken en kies Maand weergave.
    • Selecteer de maand waarover je de laadspecificatie wilt en druk op ”Download specificatie”. Het is niet mogelijk om van de lopende maand een specificatie te generen.
    • Maak de gewenste keuzen en druk op Downloaden. De keuzen van de vorige keer worden onthouden.
      • Kosten op specificatie
        • Kosten zonder powerplay vergoeding. Je ziet de laadkosten zonder dat de Powerplay vergoeding is afgetrokken. Dit zijn de bruto laadkosten voordat eventuele kortingen door Powerplay zijn toegepast. Bij het declareren van deze specificatie behoud je zelf de Powerplay vergoeding.
        • Laadkosten met powerplay De werkelijke laadkosten worden weergegeven, waarbij de Powerplay vergoeding al is afgetrokken. Dit zijn de netto kosten die je werkgever betaalt als je deze specificatie declareert, waarbij de Powerplay vergoeding naar je werkgever gaat.
        • Afgesproken prijs met werkgever. Heb je een vooraf overeengekomen tarief afgesproken met jouw werkgever? dan kun je die prijs hier invullen. Deze prijs kan afwijken van de werkelijke laadkosten en is specifiek afgestemd op de afspraken die je met je werkgever hebt gemaakt.
      • Naam op specificatie
        • Gebruikersnaam in de Zonneplan app
        • Aangepaste naam Deze ingevulde naam wordt getoond op de laadspecificatie. Dit kan handig zijn als je ZZP-er bent en de bedrijfsnaam nodig hebt op de laadspecificatie.
      • De laadspecificatie voor de geselecteerde maand wordt weergegeven.
      • Druk op het exporteer icoon links bovenin om de PDF te downloaden of te mailen.

  • Uitleg van de laadspecificatie

    De informatie die je op de laadspecificatie ziet hangt af van of je wel of geen Zonneplan Energie contract hebt.

    Laadspecificatie met Zonneplan Energie

    Laadspecificatie zonder Zonneplan Energie

     

    Aantal 
    Het stroomverbruik in kWh die de laadpaal in totaal heeft geladen in de geselecteerde maand.

    Prijs per kWh
    De gewogen gemiddelde kWh-prijs wordt berekend op basis van alle laadsessies in de geselecteerde maand. Dit bedrag wordt afgerond op twee cijfers achter de komma. De gebruikte prijs op de laadspecificatie hangt af van de gemaakte keuzen bij “kosten op de specificatie”

    Bedrag
    Het bedrag wordt berekend op basis van de daadwerkelijke uurprijs tijdens de laadsessies. Deze uurprijs heeft 4 decimalen achter de komma. De afronding naar 2 decimalen kan zorgen voor een minimaal verschil bij het bedrag.

Wat te doen bij….

Onverwachte situaties bij je laadpaal? Hier vind je praktische tips voor veelvoorkomende problemen, zodat je snel weer verder kunt met laden.

⚠️Storing van de laadpaal
Als de storing LED brand ga naar www.zonneplan.nl/service.

 

Auto heeft niet geladen
Als de auto niet geladen heeft terwijl je dit wel verwacht had, ga naar vragen na installatie

 

🔥 Brand
Denk altijd eerst aan je eigen veiligheid en meld de brandweerlieden dat er een laadpaal aanwezig is.

🧽 Vuil op de laadpaal
Spoel met kraanwater onder lage druk om vuil handmatig voorzichtig te verwijderen. Vermijd het gebruik van schurende hulpmiddelen en gebruik geen waterstralen onder hoge druk.

 

⚡Blikseminslag
Het kan zijn dat je woning wordt getroffen door blikseminslag, rechtsreeks of via een inslag in de buurt. Indien de laadpaal niet zwaar getroffen is, start deze gewoon weer op zodra de spanning terug op de huisinstallatie wordt gezet.

Dynamic Load Balancing

De Dynamic Load Balancing functionaliteit voorkomt overbelasting van de hoofdzekering in de groepenkast. Bij een totale energievraag in huis die hoger is dan de capaciteit van de hoofdzekering, zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat de laadpaal minder hard gaat laden. Hierdoor wordt de kans op overbelasting van de hoofdzekering verlaagd.

De Zonneplan Connect in de slimme meter communiceert met de Zonneplan laadpaal. Bij het ontstaan van overbelasting verminderd Zonneplan het vermogen dat naar de laadpaal gaat. Na 2 minuten laden op het lagere vermogen wordt het laadvermogen automatisch weer teruggezet naar het normale vermogen.

Dynamic Load Balancing gebruikt de aansluitwaarde van de hoofdzekering om te bepalen in welke gevallen het laadvermogen verminderd moet worden. De ingestelde aansluitwaarde voor de hoofdzekering is terug te vinden in de Zonneplan app bij Connect slimme meter. Een te hoge instelling in de app bij de hoofdzekering kan overbelasting van de hoofdzekering veroorzaken. In dit geval grijpt de Dynamic Load Balancing niet in. Een te lage instelling in de app bij de hoofdzekering kan ervoor zorgen dat Dynamic Load Balancing te vaak ingrijpt en het langer duurt voor de auto geladen wordt.

  • Heb je ook een Zonneplan thuisbatterij?

    Het kan zijn dat jouw huisaansluiting niet tegelijk het volle vermogen van zowel de laadpaal als de thuisbatterij kan ondersteunen.

    Bij gebruik van Boost op de laadpaal krijgt de laadpaal de prioriteit boven de thuisbatterij.

    Is Powerplay actief op de laadpaal

    • Bij gratis laden wordt de prioriteit gegeven aan de thuisbatterij. De laadsnelheid van de auto kan soms worden verlaagd als beide producten tegelijk actief zijn.
    • Bij slim laden wordt de prioriteit gegeven aan de laadpaal.

    Is Start met app actief op de laadpaal

    • Je kunt per sessie bepalen waar de prioriteit heen moet. Wil je dat de laadpaal de prioriteit krijgt pauzeer dan de thuisbatterij voor de duur van de laadsessie.

    Is laden bij inpluggen actief op de laadpaal

    • De voorrang gaat in deze situatie naar je thuisbatterij, waardoor de laadsnelheid van auto laden soms kan worden verlaagd. Wil je alsnog voorrang aan je auto geven, breek dan je laadsessie af met ‘Stop’ en start het laden vervolgens opnieuw met ‘Boost’.
Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij heeft veel kennis over onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy