Elektrisch rijden

Zonder eigen oprit wil een op drie Nederlanders niet elektrisch rijden

4 min lezen.
Frank Breukelman
Frank Breukelman
23 oktober 2023

Het hebben van een eigen oprit en dus de mogelijkheid om thuis te laden, heeft grote invloed op de mate waarin Nederlanders elektrisch rijden omarmen. Van de huidige EV-rijders hebben liefst acht op de tien een eigen oprit. Van de Nederlanders die daar niet over beschikken is een derde niet van plan in de toekomst elektrisch te gaan rijden. Dat blijkt uit een onderzoek dat wij lieten uitvoeren onder 2000 Nederlanders. Zonneplan roept gemeenten op flexibeler te kijken naar alternatieve thuislaadoplossingen.

Al met al heeft 45 procent van de woningen in Nederland een eigen oprit. Met name in Drenthe (75 procent), Limburg (61) en Overijssel (58) ligt dit percentage nog een stuk hoger. In de drie Randstedelijke provincies gaat het om ongeveer een derde van de woningen. Gegeven het feit dat thuis opladen doorgaans een stuk voordeliger is dan aan een publieke laadpaal, maakt dit elektrisch rijden buiten de Randstad een stuk aantrekkelijker.

Percentage EV-rijders met eigen oprit vier keer hoger

Het onderzoek laat zien dat het percentage mensen met een elektrische auto momenteel ruim vier keer hoger is onder mensen met een eigen oprit (18 procent) dan onder mensen zonder eigen oprit (4,2 procent). Verder in de toekomst kijkend lijkt dat verschil alleen maar groter te worden. Zo verwacht ruim de helft van de ondervraagden met thuislaadmogelijkheid (54 procent) binnen vijf jaar elektrisch te rijden, tegen ‘slechts’ 30 procent van degenen die deze mogelijkheid niet hebben. Eveneens verwacht bijna een derde van laatstgenoemde groep überhaupt niet elektrisch te gaan rijden, terwijl dit bij Nederlanders met eigen oprit minder dan een vijfde is.

Kabelgoot als oplossing?

Het is belangrijk mee te denken met degenen die wel graag elektrisch willen rijden, maar niet over een eigen oprit beschikken. Sommige gemeenten verlenen bijvoorbeeld toestemming voor het aanbrengen van een kabelgoot, zodat je je auto wel voor de deur kunt opladen, bijvoorbeeld op de stroom van je zonnepanelen. Echter biedt lang niet elke gemeente deze mogelijkheid aan of is het moeilijk hier informatie over te vinden. Wij adviseren gemeenten dan ook om deze mogelijkheid proactief onder de aandacht te brengen.

Besparen van laadkosten en CO²-emissie

We hechten eraan te benadrukken dat thuisladen niet alleen vanuit kostenperspectief gunstig is. Onze woordvoerder Frank Breukelman: “Thuisladers proberen de voordeligste momenten te benutten en die momenten vallen eigenlijk altijd samen met een groot aanbod van groene stroom. Door kosten te besparen, beperk je dus ook automatisch je persoonlijke CO²-uitstoot. Alleen om die reden al zou er meer gedaan moeten worden om elektrisch rijden te stimuleren onder Nederlanders die niet over een eigen oprit beschikken.”

Frank Breukelman

Frank Breukelman

PR specialist

Frank Breukelman is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zijn interessegebied ligt voornamelijk bij (dynamische) energie, duurzaamheid en (elektrische) mobiliteit.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
8 vind ik leuks
Deel dit artikel:

Lees meer