Elektrisch rijden

Zoveel bespaart EV-rijder met dynamisch energiecontract dit jaar

4 min lezen.
Frank Breukelman
Frank Breukelman
18 september 2023

Een op de vijf Nederlanders met een elektrische auto laadt thuis op basis van dynamische stroomprijzen, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2023. Wij becijferden dat zij dit jaar 560 euro aan laadkosten besparen ten opzichte van EV-rijders met een traditioneel energiecontract. Ondertussen werken we aan een thuislaadconcept dat EV-bezitters beloont voor flexibiliteit: goedkoper laden door je auto zo lang mogelijk aangesloten te houden aan je eigen laadpaal.

Op onze website houden we maandelijks bij wat klanten met een elektrische auto gemiddeld betalen voor hun stroom. Dit bedrag zetten we af tegen het tarief van de gemiddelde Nederlander, zoals maandelijks gepubliceerd door het CBS. Afgaande op een jaarlijks kilometrage van 18.845, wat blijkt uit het net gepubliceerde Nationaal Laadonderzoek, en een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer, valt te concluderen dat de doorsnee EV-rijder dit jaar 1459 euro kwijt is aan laadkosten. Wie laadt op basis van een dynamisch tarief betaalt 899 euro.

Meerderheid wil laden op uurprijzen

Al met al wil bijna 80 procent van de thuisladende EV-rijders ‘graag’ of ‘heel graag’ gebruikmaken van dynamische stroomtarieven. Dan zal een groot deel wel even moeten wennen, want het Nationaal Laadonderzoek toont aan dat zes op de tien EV-rijders een vast laadpatroon heeft. Met name de vaste ‘startpiek’ rond 18 uur zal dan omlaag moeten: dat is doorgaans het duurste moment van de dag. Onze verwachting is dat de komende jaren steeds meer laadsessies naar de nacht verschuiven, omdat de tarieven dan lager zijn dan ‘s avonds. Dan heeft de EV-rijder wel een slimme laadpaal nodig die uitgesteld kan laden.

Geld verdienen door laadkabel in te pluggen

Overigens is laden op dynamische uurtarieven pas de eerste stap naar echt slim laden. Onze woordvoerder Frank Breukelman: “Dynamische prijzen zijn gebaseerd op het verwachte verbruik en aanbod van met name wind- en zonnestroom per uur van de dag. Alleen komt zo’n verwachting in de praktijk nooit helemaal uit. Het weer blijft immers moeilijk te voorspellen.”

Op die momenten waarop vraag en aanbod niet matchen, treedt de zogeheten onbalansmarkt in werking. Bij een dreigend stroomtekort krijgen producenten door de netbeheerder extra betaald om stroom te leveren. Bij een overschot, bijvoorbeeld op onverwacht zonnige dagen, krijgen afnemers juist een hoge vergoeding om tijdelijk meer te verbruiken. Dat laatste is interessant voor EV-rijders, die met hun hoge vermogen in korte tijd relatief veel stroom kunnen afnemen.

Wij werken daarom aan een model waarbij de klant een vergoeding krijgt voor het bieden van flexibiliteit. “Je sluit als je thuis bent standaard je laadkabel aan en geeft in de app aan hoelang je wilt laden en wanneer je weer wilt vertrekken. Op basis van de onbalansprijzen zorgen wij er dan voor dat je auto vooral laadt op momenten dat het net hierom vraagt. De vergoeding die de netbeheerder hiervoor geeft, delen wij met onze klanten”, aldus Breukelman. We verwachten dat onze klanten hier begin 2024 gebruik van kunnen maken.

16 vind ik leuks
Deel dit artikel:

Lees meer