Elektrisch rijden

Vier op tien EV-rijders was zonder eigen laadpaal niet elektrisch gaan rijden

4 min lezen.
Frank Breukelman
Frank Breukelman
25 april 2024

Ruim vier op de tien EV-rijders met een laadpaal thuis waren niet elektrisch gaan rijden als thuisladen niet mogelijk was geweest. Dat blijkt uit ons onderzoek onder 1819 elektrische rijders. De mogelijkheid om op eigen zonnestroom te kunnen laden noemen de ondervraagden als belangrijkste voordeel van een eigen thuislaadmogelijkheid.

Slechts een kleine groep is zeer uitgesproken. Een op de dertien ondervraagden zegt met zekerheid te kunnen stellen dat zij zonder laadpaal niet elektrisch zouden zijn gaan rijden. Maar nog eens ruim een derde zegt dat ze dat ‘waarschijnlijk’ niet gedaan zouden hebben. Daartegenover staat dat ruim een kwart ook zonder laadpaal ‘waarschijnlijk’ alsnog voor een EV gekozen had. Een kleine tien procent is daar zelfs zeker van, terwijl een vijfde van de ondervraagden er niet over uit is.

Laden op stroom zonnepanelen

EV-rijders met een eigen laadpaal hoeven nooit op zoek naar een laadplek, hoeven geen scala aan laadpassen bij zich te hebben en weten vooraf altijd wat ze per kilowattuur betalen. Maar de mogelijkheid om te kunnen laden op zelfopgewekte stroom van zonnepanelen weegt nog zwaarder, zo blijkt uit ons onderzoek. Liefst 28 procent van de ondervraagde EV-rijders met eigen laadpaal noemt dit als belangrijkste voordeel. Daarna volgen gemak, de zekerheid van een eigen laadplek en lagere kosten.

Elektrische rijders zonder eigen laadpaal kijken hier anders naar. Áls zij thuis zouden kunnen laden, dan zouden zij de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven als voornaamste pluspunt zien. Laden op eigen zonnestroom en lagere kosten komen daarna. Opvallend is dus dat EV-rijders die nu aangewezen zijn op publieke laadpunten hier weinig praktisch nadeel van ervaren. Slechts een kwart van de ‘straatladers’ noemt gemak of de zekerheid van een eigen laadplek als grootste voordeel van een eigen laadpaal aan huis. Overigens erkennen zowel EV-rijders met als zonder eigen laadpaal wel het grote kostenvoordeel hiervan ten opzichte van openbaar laden.

Laden op dynamische prijzen fors voordeliger

Dat opladen op eigen zonnestroom voordelig is moge duidelijk zijn. Bovendien heb je de zekerheid dat je daadwerkelijk CO2-vrij rondrijdt. Voor dynamische tarieven geldt grotendeels hetzelfde. De prijzen zijn doorgaans het laagst op momenten dat er veel wind- en/of zonne-energie beschikbaar is. Het afgelopen kwartaal betaalden Zonneplan-klanten met een elektrische auto gemiddeld 22 cent per kilowattuur, terwijl het CBS een gemiddeld tarief van 33 cent voor vaste en variabele contracten hanteert. Wie 15 duizend kilometer per jaar rijdt met een verbruik van 0,20 kWh per kilometer, bespaart op die manier al 330 euro. Je hebt dan wel een laadpaal nodig die het mogelijk maakt om slim te laden.

1 vind ik leuks
Deel dit artikel:

Lees meer