Privé laadpaal

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Wat is thuisladen?

Een eigen laadpaal bij jou op de oprit. Zo kun jij privé jouw elektrische auto opladen. Deze laadpaal is alleen voor jouw eigen gebruik bedoeld en anderen kunnen jouw laadpaal dus niet zomaar gebruiken. Hoe werkt een laadpaal privé precies? De laadpaal voorziet jouw auto van het juiste vermogen en de on board charger van jouw elektrische auto zet deze AC-spanning om in DC-spanning om jouw batterij op te kunnen laden.

Prive laadpaal thuis

Keuze voor privé laadpaal

Een eigen laadpaal installeren, er zijn veel opties en mogelijkheden. Waar moet je nou precies op letten bij het kopen van een laadpaal voor thuis?

  1. Laadvermogen
    Hoe snel wil jij dat jouw elektrische auto opgeladen wordt? Dit wordt bepaald door de combinatie van jouw elektrische auto en het laadvermogen van de laadpaal. De zwakste schakel is hierin leidend.
    Kies voor een 3-fasen laden zodat je met 11 kW tot wel 10x sneller kan laden. Let wel op. Zowel jouw meterkast als jouw auto moet dit hoge vermogen aankunnen. Hierdoor komen we gelijk op het volgende keuze-optie rondom jouw laadpaal: Dynamic Load Balancing.
  2. Dynamic Load Balancing
    Jouw laadpaal kan enorm veel vermogen vragen. Overbelasting van jouw elektra-installatie is hierdoor mogelijk. Met Dynamic Load Balancing voorkom je dat jouw stoppen doorslaan.
    Er wordt namelijk continu gemonitord wat de stroomvraag in jouw huishouden is. Zet jij toevallig tijden het laden van jouw EV de waterkoker en jouw airco aan en dreigt overbelasting? Dan past Dynamic Load Balancing direct het vermogen dat naar jouw laadpaal gaat aan. De laadpaal zal tijdelijk minder snel laden. Jouw grootverbruikers weer uitgeschakeld? Dan gaat de laadpaal weer op maximale capaciteit laden.
  3. Bevestiging: wand of paal
    Op welke plek wil jij jouw auto opladen? Dit bepaalt of je jouw laadunit het beste kan bevestigen aan de gevel van jouw woning of dat een montagepaal toch een betere optie is. Wel goed om te weten: een montagepaal is duurder, maar ook is er graafwerk nodig om de bekabeling aan te leggen.
  4. Vaste of losse kabel
    Om jouw elektrische auto te kunnen laden moet jouw auto gekoppeld worden aan het laadstation. Hiervoor zijn 2 opties.

      • Het laadstation heeft een vaste kabel. Deze laadkabel hangt dus altijd paraat bij de laadunit om ingeplugd te worden.
      • Kies je voor een losse kabel dan zit de laadkabel niet vast aan de laadunit. Je kunt de laadkabel meenemen in de kofferbak jouw auto en zo ook op andere plekken gebruiken.

    Een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Kosten eigen laadpaal

Wat kost nou eigenlijk het privé kopen van een laadpaal? Om je een idee te geven hebben we een lijstje met kosten voor je opgesteld. Voor alle verschillende onderdelen zijn ook weer verschillende mogelijkheden. Daarom staat er per onderdeel een grove kostenindicatie. In dit artikel geven we de uitwerkingen van de laadpaal kosten. Benieuwd wat een laadpaal in jouw situatie kost? Vraag dan een gratis advies aan.

Onderdeel Kosten Verplicht?
Laadstation €500 – €1200 Ja
Installatie €300 – €1900 Ja
Montagepaal €150 – €1000 Nee, optioneel
Verzwaren meterkast €200 – €350 Nee, optioneel
Graafwerkzaamheden €45 / meter Nee, optioneel
Dynamic Load Balancing €100 – €250 Nee, optioneel

De verbruikskosten van een elektrische auto liggen een stuk lager dan bijvoorbeeld rijden op benzine. Je kunt dus zelfs spreken van een terugverdientijd op jouw laadpaalHeb je toch moeite met de investering in een laadpaal? Dan zijn er ook mogelijkheden om jouw laadpaal te leasen of huren

Benieuwd naar andere laadpalen? Bekijk ons overzicht met laadpaal soorten.

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Deze pagina is geschreven door Annelies Pierik, een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere zonnepanelen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: