Laadpaal terugverdientijd

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Laatst bewerkt:

De terugverdientijd van een eigen laadpaal ten opzichte van openbaar laden met een vast energiecontract is 10,5 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is 4,5 jaar. Kies jij voor slim laden met een dynamisch energiecontract en Powerplay, dan is de terugverdientijd van een laadpaal slechts 3 jaar.

Weten wat jij concreet kunt besparen met de Zonneplan laadpaal? Vraag een gratis laadplan aan.

Wat is terugverdientijd?

Zijn de besparingen of de verdiensten van een investering even hoog als de daadwerkelijke aanschafkosten van een investering? Dan heeft de investering zichzelf terugverdiend. De periode waarin dit gebeurt noemen we de terugverdientijd.

De terugverdientijd van een laadpaal hangt af van verschillende factoren:

Hoe bereken je de terugverdientijd van een laadpaal?

We gaan een berekening van de terugverdientijd van een laadpaal maken. Dit doen we door te kijken naar de verbruikskosten van de auto en de besparing die je doet in brandstof-/laadkosten te combineren met de aanschafkosten van de laadpaal. De aanschafkosten van een auto en je vaste maandelijkse kosten als bijvoorbeeld verzekering of wegenbelasting nemen we niet mee in de berekening.

Door de aanschafkosten te delen door de besparing per jaar weten we de terugverdientijd van de laadpaal in jaren.

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaren

Om de besparing per jaar te bepalen heb je nodig:

  • De verbruikskosten van de oude situatie per jaar (openbaar laden)
  • De verbruikskosten van de nieuwe situatie per jaar (laden met een vast tarief, dynamisch tarief of laden met Powerplay)

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar

Om de verbruikskosten per jaar per situatie te bepalen hebben we nodig:

  • Aantal kilometers per jaar
  • Verbruik van de auto
  • Stroomprijs in euro

Het verbruik bij elektrische auto’s wordt aangeduid in kWh per kilometer, bijvoorbeeld 0,211 kWh/km.

Verbruikskosten elektrische auto
(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Stroomprijs € = Verbruikskosten per jaar

Om de kosten te berekenen ben je onder andere afhankelijk van de stroomprijs per kWh. Deze prijs varieert continu. We gaan enkele berekeningen voor je doen, maar het is belangrijk om rekening te houden met de steeds wisselende stroomprijzen. De hieronderstaande berekeningen voor de terugverdientijd zijn dus een momentopname.

Terugverdientijd laadpaal: openbaar laden vs traditioneel energiecontract

We beginnen met de terugverdientijd van een laadpaal als je de overstap maakt van openbaar laden naar een eigen laadpaal thuis met een traditioneel energiecontract. Met dit energiecontract ligt de energieprijs voor een (langere) periode vast.

Kosten voor verbruik elektrische auto per jaar met openbare laadpaal

  • Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
  • Verbruik elektrische auto: 0,165 kWh per kilometer (Gemiddeld verbruik van een elektrische auto)
  • Gemiddelde stroomprijs: € 0.36 (CBS mei ‘24)

Kosten voor verbruik elektrische auto per jaar met vast energiecontract

  • Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
  • Verbruik elektrische auto: 0,165 kWh per kilometer (Gemiddeld verbruik van een elektrische auto)
  • Gemiddelde stroomprijs: € 0,305 (CBS mei ‘24)

Aanschafkosten laadpaal
De kosten van een laadpaal voor thuis variëren enorm, ook afhankelijk van jouw wensen. Bij de laatste stap in de berekening voor de terugverdientijd van een laadpaal nemen we een prijs van €1899.

Rekenvoorbeeld
Terugverdientijd laadpaal met vast energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km * 0,165 kWh/km) * €0,36 per kWh = €1188 per jaar

(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km * 0,165 kWh/km) * € 0,305 per kWh = €1007 per jaar

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar 
€1188 per jaar – €1007 = €181 besparing per jaar

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1899 aanschafkosten /  €181 besparing per jaar = 10,5 jaar

De terugverdientijd van een eigen laadpaal ten opzichte van openbaar laden is dus ongeveer 10,5 jaar.

Terugverdientijd laadpaal: openbaar laden vs dynamisch energiecontract

Met een dynamisch energiecontract liggen de gemiddelde energieprijzen lager dan bij een vast energiecontract. Kijken we naar de gemiddelde stroomprijs van april t/m juni ‘24, dan is de gemiddelde energieprijs €0,23.

Rekenvoorbeeld
Terugverdientijd laadpaal met gemiddelde uurprijs dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km *  0,165 kWh/km) * €0,23 per kWh =  €759

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1488 per jaar – €759 = €429 besparing per jaar

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1899 /  €429 = 4,5 jaar

De terugverdientijd van een laadpaal samen met een dynamisch energiecontract is 4,5 jaar ten opzichte van openbaar laden.

Terugverdientijd laadpaal: openbaar laden vs slim laden met Powerplay

n het voorbeeld hierboven gaan we uit van een EV-rijder die geen rekening houdt met het tijdstip van laden. Met een dynamisch energiecontract verschilt de stroomprijs echter elk uur en kun je vooral ‘s middags en ‘s nachts vaak aanzienlijk goedkoper laden. Dynamische energieprijzen bieden dus mogelijkheid om slim om te gaan met jouw verbruik. Met Powerplay laad je jouw elektrische auto automatisch tegen de laagste uurprijzen en profiteer je van gratis stroom bij een stroomoverschot. De gemiddelde stroomprijs in mei ‘24 was voor laden met Powerplay €0,18 per kWh. Slim laden noemen we dat!

Rekenvoorbeeld
Terugverdientijd laadpaal met laden tijdens goedkoopste uur van de dag i.c.m dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km *  0,165 kWh/km) * €0,18 per kWh = €594

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1188 per jaar – €594 = €594

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1899 /  €594 = 3 jaar

De terugverdientijd van een laadpaal wanneer je slim laadt met Powerplay en een dynamisch energiecontract is 3 jaar. Dit is met de besparing van slim elektrisch laden ten opzichte van laden bij een openbare laadpaal.

Terugverdientijd laadpaal: benzine vs slim laden met Powerplay

De terugverdientijd van een laadpaal wanneer je slim laadt tijdens de goedkoopste uren van de dag met Powerplay kan ook berekend worden ten opzichte van een benzine auto. Hiervoor gebruiken we de volgende cijfers:

Jaarverbruik benzine auto
Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
Verbruik benzine auto: 1 liter op 16 kilometer
Gemiddelde benzineprijs: €2,03 (CBS mei’24

Jaarverbruik elektrische auto slim laden met Powerplay
Aantal kilometers per jaar: 20.000 kilometer
Verbruik elektrische auto:0,165 kWh per kilometer (Gemiddeld verbruik van een elektrische auto)
Gemiddelde stroomprijs: € 0,18 (CBS mei ‘24)

Rekenvoorbeeld
Rendement met slim laden met Powerplay


(Aantal kilometers per jaar / verbruik) * brandstofprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km / 16) * €2,03 = €2537,50 verbruikskosten per jaar

(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(20.000 km * 0,165 kWh/km) * € 0,18 per kWh = €594 per jaar

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€2537,50 per jaar – €594 per jaar = €1943,50 besparing per jaar

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1899 /  €1943,50= 1 jaar

De terugverdientijd van een laadpaal wanneer je slim laadt met Powerplay en een dynamisch energiecontract is iets minder dan 1 jaar. Dit is met de besparing van slim elektrisch laden ten opzichte van een benzine auto.

Verdienen aan onbalans in net

Met de toename van wind- en zonne-energie kan er een overaanbod van energie ontstaan op het elektriciteitsnet. Dit zorgt voor onbalans op het net. De netbeheerder, de partij die verantwoordelijk is voor de balans op het net, kan afnemers vragen om hun energieverbruik uit te stellen of op de piekmomenten juist vragen of ze energie willen afnemen om zo de balans te herstellen. Uiteraard tegen een vergoeding.

In de toekomst zal dit ook mogelijk worden voor particulieren met een laadpaal of een thuisbatterij. De netbeheerder kan vragen om je laadsessie te onderbreken of juist te starten om zo balans te bewaken. Hiervoor ontvang je dan een vergoeding die hoger is dan het op dat moment geldende uurtarief. Zo verdien je extra aan jouw laadpaal.

Wil jij ook slim, snel en spotgoedkoop thuis laden?

Veelgestelde vragen over de terugverdientijd van laadpalen

  • Hoe snel verdien je een laadpaal terug?

    De terugverdientijd van een laadpaal t.o.v. openbaar laden is met een vast energiecontract 10,5 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is 4,5 jaar. Kies jij voor slim laden met een dynamisch energiecontract en Powerplay, dan is de terugverdientijd van een laadpaal slechts 3 jaar. Op deze pagina geven we meerdere voorbeelden en maken we vergelijkingen. Ook lees je meer over het verdienen aan onbalans in net met behulp van jouw laadpaal.

  • Hoe bereken ik de terugverdientijd van een laadpaal?

    Het uitrekenen van de terugverdientijd maken we makkelijk voor je. Op deze pagina vind je drie formules om de terugverdientijd te berekenen ten opzichte van het rijden en laden van een elektrische auto die je oplaad bij een openbare laadpaal. Wat je in elk van de gevallen doet is een vergelijking maken tussen de kosten van openbaar laden en laden met een vast tarief, dynamisch tarief of laden met Powerplay, waarin de aanschafkosten van een laadpaal worden meegenomen

  • Voor welke auto’s is de laadpaal van Zonneplan geschikt?

    De laadpaal is geschikt voor vrijwel alle elektrische en hybride auto’s. Veel voorkomende merken zijn Tesla, BMW, Audi, Volvo, Cupra, Kia, Mercedes, Polestar, Volkswagen en Toyota. Kijk hier voor een overzicht van alle automerken en -modellen waar de slimme laadpaal van Zonneplan geschikt voor is.

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij heeft veel kennis over onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy