Laadpaal terugverdientijd

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

De terugverdientijd van een laadpaal met een vast energiecontract is 1,9 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is 1,7 jaar. Kies jij voor slim laden met een dynamisch energiecontract, dan is de terugverdientijd van een laadpaal 1,5 jaar.

Weten wat jij concreet kunt besparen met de Zonneplan laadpaal? Vraag een gratis laadplan aan.

Wat is terugverdientijd?

Zijn de besparingen of de verdiensten van een investering even hoog als de daadwerkelijke aanschafkosten van een investering? Dan heeft de investering zichzelf terugverdiend. De periode waarin dit gebeurt noemen we de terugverdientijd.

De terugverdientijd van een laadpaal hangt af van verschillende factoren:

Hoe bereken je de terugverdientijd van een laadpaal?

We gaan een berekening van de terugverdientijd van een laadpaal maken. Dit doen we door te kijken naar de verbruikskosten van de auto en de besparing die je doet in brandstof-/laadkosten te combineren met de aanschafkosten van de laadpaal. De aanschafkosten van een auto en je vaste maandelijkse kosten als bijvoorbeeld verzekering of wegenbelasting nemen we niet mee in de berekening.

Door de aanschafkosten te delen door de besparing per jaar weten we de terugverdientijd van de laadpaal in jaren.

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaren

Om de besparing per jaar te bepalen heb je nodig:

  • De verbruikskosten van de oude situatie per jaar (benzine)
  • De verbruikskosten van de nieuwe situatie per jaar (elektrisch)

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar

Om de verbruikskosten per jaar per situatie te bepalen hebben we nodig:

  • Aantal kilometers per jaar
  • Verbruik van de auto
  • Brandstof- of stroomprijs in euro

Het verbruik bij benzineauto’s wordt aangeduid met 1 liter op ‘X’ kilometer, bijvoorbeeld 1 op 20 km. Het verbruik bij elektrische auto’s wordt aangeduid in kWh per kilometer, bijvoorbeeld 0,211 kWh/km. Dit betekent dat de berekening verbruikskosten per jaar per auto net iets van elkaar verschilt.

Verbruikskosten benzineauto
(Aantal kilometers per jaar / Verbruik) * Brandstofprijs € = Verbruikskosten per jaar

Verbruikskosten elektrische auto
(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Stroomprijs € = Verbruikskosten per jaar

Om de kosten te berekenen ben je onder andere afhankelijk van de brandstofprijzen per liter en de stroomprijs per kWh. Deze prijzen variëren continu. We gaan enkele berekeningen voor je doen, maar het belangrijk om rekening te houden met de steeds wisselende stroom- en brandstofprijzen. De hieronderstaande berekeningen voor de terugverdientijd zijn dus een momentopname.

Terugverdientijd laadpaal: benzine vs traditioneel energiecontract

We beginnen met de terugverdientijd van een laadpaal als je de overstap maakt van rijden met een benzine auto naar elektrisch rijden als je een traditioneel energiecontract hebt. Met dit energiecontract ligt de energieprijs voor een (langere) periode vast.

Kosten voor verbruik benzineauto per jaar

  • Aantal kilometers per jaar: 11.000 kilometer
  • Verbruik benzineauto: 1 liter op 16 kilometer
  • Gemiddelde benzineprijs: € 2,04 (oktober ’23)

Kosten voor verbruik elektrische auto per jaar

  • Aantal kilometers per jaar: 11.000 kilometer
  • Verbruik elektrische auto: 0,175 kWh per kilometer (Gemiddelde verbruik van een Tesla)
  • Gemiddelde stroomprijs: € 0,35 (CBS september ’23)

Aanschafkosten laadpaal
De kosten van een laadpaal voor thuis variëren enorm, ook afhankelijk van jouw wensen. Bij de laatste stap in de berekening voor de terugverdientijd van een laadpaal nemen we voor het gemak een prijs van €1400.

Rekenvoorbeeld
Terugverdientijd laadpaal met vast energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar / verbruik) * brandstofprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km / 16) * €2,04 = €1402,50 per jaar

(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km *  0,175 kWh/km) * € 0,35 per kWh = €673,75

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar 
€1402,50 per jaar – €673,75 = €728,75 besparing per jaar

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1400 aanschafkosten /  €728,75 besparing per jaar = 1,9 jaar

De terugverdientijd van een laadpaal ten opzichte van benzine rijden is dus net iets minder dan 2 jaar.

Terugverdientijd laadpaal: benzine vs dynamisch energiecontract

Met een dynamisch energiecontract liggen de gemiddelde energieprijzen lager dan bij een vast energiecontract. Kijken we naar de gemiddelde stroomprijs van januari t/m september ‘23, dan is de gemiddelde energieprijs €0,29.

Rekenvoorbeeld
Terugverdientijd laadpaal met gemiddelde uurprijs dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km *  0,175 kWh/km) * €0,29 per kWh =  €558,25

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1402,50 per jaar – €558,25 = €844,25

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1400 /  €844,25 = 1,7 jaar

De terugverdientijd van een laadpaal samen met een dynamisch energiecontract is 1,7 jaar. Dit is met de besparing van elektrisch laden ten opzichte van benzine.

Terugverdientijd laadpaal: benzine vs slim laden met dynamische energie

In het voorbeeld hierboven gaan we uit van een EV-rijder die geen rekening houdt met het tijdstip van laden. Met een dynamisch energiecontract verschilt de stroomprijs echter elk uur en kun je vooral ‘s middags en ‘s nachts vaak aanzienlijk goedkoper laden. Dynamische energieprijzen bieden dus mogelijkheid om slim om te gaan met jouw verbruik. Laad jij jouw auto op tijdens het goedkoopste uur van de dag dan lag de gemiddelde stroomprijs van januari t/m september ‘23 op  €0,24 per kWh. Slim laden noemen we dat!

Rekenvoorbeeld
Terugverdientijd laadpaal met laden tijdens goedkoopste uur van de dag i.c.m dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km *  0,175 kWh/km) * €0,24 per kWh = €462

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1402,50 per jaar – €462 = €940,50

Aanschafkosten / Besparing per jaar = Terugverdientijd in jaar
€1400 /  €940,50 = 1,5 jaar

De terugverdientijd van een laadpaal wanneer je slim laadt met een dynamisch energiecontract is 1,5 jaar.  Dit is met de besparing van slim elektrisch laden ten opzichte van rijden op benzine.

Verdienen aan onbalans in net

Met de toename van wind- en zonne-energie kan er een overaanbod van energie ontstaan op het elektriciteitsnet. Dit zorgt voor onbalans op het net. De netbeheerder, de partij die verantwoordelijk is voor de balans op het net, kan afnemers vragen om hun energieverbruik uit te stellen of op de piekmomenten juist vragen of ze energie willen afnemen om zo de balans te herstellen. Uiteraard tegen een vergoeding.

In de toekomst zal dit ook mogelijk worden voor particulieren met een laadpaal of een thuisbatterij. De netbeheerder kan vragen om je laadsessie te onderbreken of juist te starten om zo balans te bewaken. Hiervoor ontvang je dan een vergoeding die hoger is dan het op dat moment geldende uurtarief. Zo verdien je extra aan jouw laadpaal.

Wil jij ook slim, snel en spotgoedkoop thuis laden?

Veelgestelde vragen over de terugverdientijd van laadpalen

  • Hoe snel verdien je een laadpaal terug?

    De terugverdientijd van een laadpaal t.o.v. benzine rijden is gemiddeld iets minder is dan 2 jaar. De terugverdientijd van een laadpaal samen met een dynamisch energiecontract is gemiddeld 1,7 jaar – met ‘slim laden’ zelfs 1,5 jaar. Op deze pagina geven we meerdere voorbeelden en maken we vergelijkingen. Ook lees je meer over het verdienen aan onbalans in net met behulp van jouw laadpaal.

  • Hoe bereken ik de terugverdientijd van een laadpaal?

    Het uitrekenen van de terugverdientijd maken we makkelijk voor je. Op deze pagina vind je drie formules om de terugverdientijd te berekenen ten opzichte van het rijden en tanken met een auto die op benzine rijdt. Wat je in elk van de gevallen doet is een vergelijking maken tussen de kosten van rijden op benzine en elektrisch rijden, waarin de aanschafkosten van een laadpaal worden meegenomen

  • Voor welke auto’s is de laadpaal van Zonneplan geschikt?

    De laadpaal is geschikt voor vrijwel alle elektrische en hybride auto’s. Veel voorkomende merken zijn Tesla, BMW, Audi, Volvo, Cupra, Kia, Mercedes, Polestar, Volkswagen en Toyota. Kijk hier voor een overzicht van alle automerken en -modellen waar de slimme laadpaal van Zonneplan geschikt voor is.

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere zonnepanelen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: