Het rendement op een laadpaal

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

De aanschaf van een laadpaal wordt soms gezien als een kostenpost, maar wist je dat een laadpaal zichzelf terug kan verdienen? De besparing die je doet in je brandstofkosten zorgt voor een mooi rendement op jouw investering in een laadpaal.

Is een laadpaal rendabel? Zeker, maar dat hangt voornamelijk af van het type energiecontract dat je hebt. Zo is het rendement van een laadpaal met een vast energiecontract is 21 procent. Het rendement met een dynamisch energiecontract loopt al op tot 45 procent. Maar kies jij voor slim laden met een dynamisch energiecontract? Dan is het rendement van een laadpaal maar liefst 60,7%.

Meer weten over de berekening van het financiële rendement van een laadpaal? Lees dan verder.

Wat is het rendement van een laadpaal?

Wat is de betekenis van rendement oftewel de Return on Investment (ROI)? ROI is een manier om de effectiviteit van een investering te bepalen. Met de ROI bepaal je dus eigenlijk wat de investering jou oplevert!

Momenteel is het rendement op je spaarrekening niet hoog. Het rendement op zonnepanelen neemt de laatste jaren juist toe. Maar wist je dat je ook rendement behaalt met een laadpaal? Je bespaart namelijk behoorlijk op de verbruikskosten van jouw auto.

Hoe bereken je het rendement van een laadpaal?

Met onderstaande formule bereken je het rendement / de ROI van jouw investering.

Rendement = (Nettowinst / Investeringskosten) X 100%


De nettowinst bij een laadpaal is de besparing die je dankzij de investering doet. De investeringskosten zijn de aanschafkosten. Om de besparing te kunnen bepalen moeten we uitzoeken wat de kosten van de oude en van de nieuwe situatie zijn. Om de besparing per jaar te bepalen heb je dus nodig: 

  • De verbruikskosten met een benzineauto (oude situatie)
  • De verbruikskosten met een elektrische auto (nieuwe situatie)

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar

Om de verbruikskosten van een benzineauto en een elektrische auto te bepalen gebruiken we de volgende gegevens: 

  • Aantal kilometers per jaar 
  • Verbruik van de auto
  • Brandstof- of stroomprijs in euro

Bij auto’s die rijden op diesel of benzine wordt het verbruik aangegeven met 1 liter op ‘X’ kilometer, bijvoorbeeld 1 op 20 km. Bij elektrische auto’s wordt het verbruik aangegeven met kWh per kilometer, bijvoorbeeld 0,211 kWh/km. De berekening van de verbruikskosten per jaar verschilt dus van elkaar. 

Verbruikskosten benzineauto
(Aantal kilometers per jaar / Verbruik) * Brandstofprijs € = Verbruikskosten per jaar 

Verbruikskosten elektrische auto
(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Stroomprijs € = Verbruikskosten per jaar

We gaan het rendement berekenen op basis van drie situaties:

  • de besparing van elektrisch rijden met een vast of variabel energiecontract ten opzichte van een benzineauto  Met een vast of variabel energiecontract ligt de prijs per kWh stroom voor een langere periode vast. 
  • de besparing van elektrisch rijden met een dynamisch energiecontract ten opzichte van een benzineauto. Met een dynamisch energiecontract verschilt jouw stroomprijs per uur. De uurprijs van stroom bij een dynamisch energiecontract ligt gemiddeld lager dan bij een vast of variabel energiecontract 
  • de besparing van slim laden met een dynamisch energiecontract ten opzichte van een benzineauto. De Zonneplan app laat je zien welk uur van de dag het goedkoopste is. Je stelt de app zo in zodat je elektrische auto precies op dat goedkoopste uur gaat laden. 

De berekeningen worden gedaan met de brandstofprijs en de stroomprijs. Deze prijzen schommelen altijd. Maak je je eigen berekening? Check dan even wat de huidige prijzen zijn. 

Rendement laadpaal: benzine vs traditioneel energiecontract

Met een traditioneel vast of variabel energiecontract ligt jouw stroomprijs per kWh voor een (langere) periode vast. We gaan deze situatie vergelijken met de verbruikskosten voor een benzineauto.

Jaarverbruik benzineauto
Aantal kilometers per jaar: 11.000 kilometer
Verbruik benzineauto: 1 liter op 16 kilometer
Gemiddelde benzineprijs: € 1,912 (november ’22)

Jaarverbruik elektrische auto
Aantal kilometers per jaar: 11.000 kilometer
Verbruik elektrische auto: 0,175 kWh per kilometer (Gemiddelde verbruik van een Tesla)
Gemiddelde stroomprijs: € 0,5303 (CBS november ’22) 

Investeringskosten laadpaal
Voor de berekening van het rendement rekenen we met €1400 investeringskosten voor de aanschaf van de laadpaal. Dit is een indicatie. De kosten van een laadpaal kunnen erg verschillen, afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeuren.

 

Rekenvoorbeeld
Rendement laadpaal met vast energiecontract


(Aantal kilometers per jaar / verbruik) * brandstofprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km / 16) * €1,912 = €1314,50 verbruikskosten per jaar 

(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(15.000 km *  0,175 kWh/km) * € 0,5303 per kWh = €1020,83 verbruikskosten per jaar 

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1314,50 per jaar – €1020,83 per jaar = €293,67 besparing per jaar

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€293,67 / 1400) x 100 = 21,0%

Het rendement van een laadpaal ten opzichte van rijden op benzine is 21,0%.

Rendement laadpaal: benzine vs dynamisch energiecontract

Bij een dynamisch energiecontract heb je geen vaste stroomprijs, maar wisselt de kWh-prijs per uur. Hoe meer aanbod van wind- en zonne-energie hoe lager jouw stroomprijs is.
Bij dynamisch energieprijzen ligt de gemiddelde stroomprijs per kWh lager dan bij een vast energiecontract. Zo lag de gemiddelde kWh-prijs in 2022 bij Zonneplan Energie op €0,3579.

Rekenvoorbeeld
Rendement met gemiddelde uurprijs dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km *  0,175 kWh/km) * €  €0,3579 per kWh =  €688,96

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1314,50 per jaar – €688,96 per jaar = €625,54 besparing per jaar

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€629,78 / 1400) x 100 = 44,6 %

Het rendement van een laadpaal wanneer je een dynamisch energiecontract hebt is 44,6 %.
We maken hiermee de vergelijking tussen het rijden op benzine en elektrisch laden met dynamische stroomprijzen.

Rendement laadpaal: benzine vs Slim laden met dynamische energie

Met een dynamisch energiecontract wisselt de kWh-prijs van jouw stroom per uur.

In het eerdere voorbeeld gingen we uit van de gemiddelde stroomprijs met dynamische energie. De Zonneplan app laat jou zien wat de uurprijzen zullen zijn komende dag.

Ga jij slim laden dan kies jij bewust de goedkoopste momenten van de dag om jouw elektrische auto op te laden. In 2022 lag de stroomprijs op het goedkoopste uur van de dag gemiddeld op €0,2448 per kWh.

Rekenvoorbeeld
Rendement met laden tijdens het goedkoopste uur van de dag met dynamisch energiecontract 


(Aantal kilometers per jaar * Verbruik per km)* Energieprijs € = Verbruikskosten per jaar
(11.000 km *  0,175 kWh/km) * €0,2448 per kWh = €471,24

De kosten van de oude situatie per jaar – De kosten van de nieuwe situatie per jaar = Besparing per jaar
€1314,50 per jaar – €471,24 = €843,26

(Extra nettowinst / Investeringskosten) X 100% = Rendement
(€843,26 / 1400) x 100 = 60,2%

Het financiële rendement van een laadpaal wanneer je slim laadt tijdens de goedkoopste uren van de dag is 60,2%. Dit is met de besparing ten opzichte van een benzineauto.

Interesse in de mogelijkheden van Slim laden?

Deel dit artikel: