
Je wilt weten hoe je maandbedrag voor energie tot stand komt. Logisch, want je wilt grip houden op je kosten. Op deze pagina leggen we uit hoe wij ons advies voor je maandbedrag berekenen en, nog belangrijker, hoe jij altijd zelf de controle houdt.
Bekijk ook de video van Robin waarin hij het helder uitlegt:
Ons advies is gebaseerd op een berekening die uit drie stappen bestaat.
De basis is het energieverbruik op jouw adres over het afgelopen jaar. Deze gegevens ontvangen wij van je netbeheerder. Bij een verhuizing gebruiken we het energieverbruik van je nieuwe adres.
We nemen je jaarverbruik en combineren dit met de verwachte energieprijzen voor het komende jaar. Dit geeft ons een schatting van je energiekosten op jaarbasis.
Aan dit maandbedrag voegen we standaard een kleine buffer toe. Dit is een marge die helpt voorkomen dat je moet bijbetalen op je jaarafrekening, bijvoorbeeld na een koude winter of bij onverwacht hogere energieprijzen.
Vind je die buffer niet nodig? Geen probleem. In de Zonneplan app pas je het maandbedrag eenvoudig zelf aan.
Je verbruik kan veranderen. Daarom passen we ons advies aan als we zien dat je verbruik structureel wijzigt. Leg je zonnepanelen dan klopt ons nieuwe advies heel snel. Ga je thuis je elektrische auto opladen of verwarmen met een warmtepomp, dan past het advies langzaam aan.
Ons bedrag is altijd een advies. Jij bepaalt uiteindelijk zelf de hoogte van je maandbedrag.
In de Zonneplan app pas je dit op ieder moment aan. Je ziet daar ons advies en gebruikt de schuifregelaar om het bedrag te verhogen of te verlagen. Zo kies je wat past bij jouw situatie.
Ga hiervoor in de app naar je ‘energiecontract’ en kies voor ‘maandbedrag wijzigen’.
Zit je op mobiel? Klik hier om direct naar de juiste plek te gaan in de Zonneplan app.
Loopt je maandbedrag flink uit de pas met je verbruik, dan krijg je vanzelf een melding van ons om je bedrag aan te passen.
Ben je nieuw bij Zonneplan Energie en stel je niet zelf je maandbedrag in, dan factureren we ons aanbevolen maandbedrag. Je kunt je maandbedrag altijd zelf nog wijzigen.

We willen voorkomen dat je bij je jaarafrekening moet bijbetalen. De buffer is een extraatje voor de zekerheid. Denk aan een koude winter waarin je meer stookt, of als energieprijzen plots stijgen. Dit geeft rust en voorkomt verrassingen op de jaarafrekening. Ons bedrag is altijd een advies, jij beslist zelf.
Dat klopt, dat kan gebeuren. Dit heeft meestal twee redenen:
Alle informatie vind je in de Zonneplan bij ‘Energiecontract’ → ‘Maandbedrag wijzigen’. Je ziet hier ook direct je aanbevolen maandbedrag.
Als je veel meer of minder energie verbruikt klopt je maandbedrag natuurlijk niet meer. Je kunt het zelf aanpassen, zodat het past bij je verbruik. Wij blijven ons advies vernieuwen met je nieuwste verbruiksgegevens.
Bij een dynamisch voorschot is je maandbedrag niet elke maand hetzelfde. Je maandbedrag beweegt mee met je verbruik. Je kunt je maandbedrag niet wijzigen in de app, maar wel je jaarverbruik. Je betaalt elke maand voor de hoeveelheid energie die je gaat gebruiken. In de wintermaanden wat meer, in de zomer weer minder.
Powerplay vergoedingen worden elke maand verrekend met je vaste maandbedrag. Je hebt in feite dus geen vast maandbedrag, want de vergoeding is elke maand anders. Stel dus een maandbedrag in, zonder rekening te houden met Powerplay vergoedingen, want deze worden automatisch al in mindering gebracht op je energiefactuur.