Zo werkt je maandbedrag bij Zonneplan Energie

Jorick Elshof
Door: Jorick Elshof

Je wilt weten hoe je maandbedrag voor energie tot stand komt. Logisch, want je wilt grip houden op je kosten. Op deze pagina leggen we uit hoe wij ons advies voor je maandbedrag berekenen en, nog belangrijker, hoe jij altijd zelf de controle houdt.

Bekijk ook de video van Robin waarin hij het helder uitlegt:

Play
Tumbnail_jaarverbruik_maandbedrag_Robin

Hoe wordt jouw maandbedrag eigenlijk berekend?

Ons advies is gebaseerd op een berekening die uit drie stappen bestaat.

Stap 1: Je historisch verbruik

De basis is het energieverbruik op jouw adres over het afgelopen jaar. Deze gegevens ontvangen wij van je netbeheerder. Bij een verhuizing gebruiken we het energieverbruik van je nieuwe adres.

Stap 2: De verwachte jaarkosten

We nemen je jaarverbruik en combineren dit met de verwachte energieprijzen voor het komende jaar. Dit geeft ons een schatting van je energiekosten op jaarbasis.

Stap 3: Een buffer voor zekerheid

Aan dit maandbedrag voegen we standaard een kleine buffer toe. Dit is een marge die helpt voorkomen dat je moet bijbetalen op je jaarafrekening, bijvoorbeeld na een koude winter of bij onverwacht hogere energieprijzen.

Vind je die buffer niet nodig? Geen probleem. In de Zonneplan app pas je het maandbedrag eenvoudig zelf aan.

Hoe ons advies meebeweegt met jouw situatie

Je verbruik kan veranderen. Daarom passen we ons advies aan als we zien dat je verbruik structureel wijzigt. Leg je zonnepanelen dan klopt ons nieuwe advies heel snel. Ga je thuis je elektrische auto opladen of verwarmen met een warmtepomp, dan past het advies langzaam aan.

  • Bij zonnepanelen: je verbruik daalt
    Als je zonnepanelen krijgt, wek je zelf stroom op en daalt je verbruik van het net. Ons systeem herkent dit snel. Je ziet dan vaak al binnen een paar dagen, maar zeker binnen een maand een lager advies voor je maandbedrag in de app.
  • Bij een laadpaal of warmtepomp: je verbruik stijgt
    Wanneer je thuis elektrische auto oplaadt of een warmtepomp gaat gebruiken, stijgt je stroomverbruik. Ons advies in de app zal hier stap voor stap op worden aangepast. We herkennen namelijk niet meteen dat je verhoogde verbruik voor het hele jaar geldt. Omdat deze verandering direct invloed heeft op je kosten, is het verstandig om zelf je maandbedrag alvast te verhogen. Zo voorkom je dat je moet bijbetalen op de jaarafrekening.

Je maandbedrag aanpassen

Ons bedrag is altijd een advies. Jij bepaalt uiteindelijk zelf de hoogte van je maandbedrag.

In de Zonneplan app pas je dit op ieder moment aan. Je ziet daar ons advies en gebruikt de schuifregelaar om het bedrag te verhogen of te verlagen. Zo kies je wat past bij jouw situatie.

Ga hiervoor in de app naar je ‘energiecontract’ en kies voor ‘maandbedrag wijzigen’.

Zit je op mobiel? Klik hier om direct naar de juiste plek te gaan in de Zonneplan app.

Maandbedrag aanpassen >

Loopt je maandbedrag flink uit de pas met je verbruik, dan krijg je vanzelf een melding van ons om je bedrag aan te passen.

Ben je nieuw bij Zonneplan Energie en stel je niet zelf je maandbedrag in, dan factureren we ons aanbevolen maandbedrag. Je kunt je maandbedrag altijd zelf nog wijzigen.

Voorbeeld_maandbedrag_wijzigen

Veelgestelde vragen over het maandbedrag bij Zonneplan Energie

  • Waarom zit er een buffer in het advies?

    We willen voorkomen dat je bij je jaarafrekening moet bijbetalen. De buffer is een extraatje voor de zekerheid. Denk aan een koude winter waarin je meer stookt, of als energieprijzen plots stijgen. Dit geeft rust en voorkomt verrassingen op de jaarafrekening. Ons bedrag is altijd een advies, jij beslist zelf.

  • Mijn maandbedrag is anders dan bij de aanvraag. Hoe kan dat?

    Dat klopt, dat kan gebeuren. Dit heeft meestal twee redenen:

    1. Je eigen inschatting van je verbruik was anders dan de gegevens van de netbeheerder. Wij gebruiken de gegevens van de netbeheerder, omdat die het meest precies zijn.
    2. De buffer voor extra zekerheid. In ons definitieve advies zit de buffer om bijbetalen te voorkomen. Die zat niet in de eerste berekening toen je je aanmeldde.

  • Waar vind ik jullie adviesbedrag?

    Alle informatie vind je in de Zonneplan bij ‘Energiecontract’ → ‘Maandbedrag wijzigen’. Je ziet hier ook direct je aanbevolen maandbedrag.

  • Mijn energieverbruik verandert, wat doe ik nu?

    Als je veel meer of minder energie verbruikt klopt je maandbedrag natuurlijk niet meer. Je kunt het zelf aanpassen, zodat het past bij je verbruik. Wij blijven ons advies vernieuwen met je nieuwste verbruiksgegevens.

    • Krijg je zonnepanelen? Dan wek je zelf stroom op en daalt je verbruik. Ons advies voor je maandbedrag passen we hier automatisch op aan. Je ziet vaak al binnen één maand een nieuw passen advies voor je maandbedrag.
    • Ga je elektrisch rijden of verwarmen? Onze maandbedrag tool herkent niet direct dat je het hele jaar meer stroom gaat verbruiken. Het advies voor je maandbedrag wordt stap voor stap aangepast op je nieuwe verbruik. Het is wel slim om zelf je maandbedrag alvast wat te verhogen om bijbetalen te voorkomen.

  • Hoe werkt dit bij een dynamisch voorschot?

    Bij een dynamisch voorschot is je maandbedrag niet elke maand hetzelfde. Je maandbedrag beweegt mee met je verbruik. Je kunt je maandbedrag niet wijzigen in de app, maar wel je jaarverbruik. Je betaalt elke maand voor de hoeveelheid energie die je gaat gebruiken. In de wintermaanden wat meer, in de zomer weer minder.

  • Hoe wordt mijn Powerplay vergoeding verrekent met het vaste maandbedrag?

    Powerplay vergoedingen worden elke maand verrekend met je vaste maandbedrag. Je hebt in feite dus geen vast maandbedrag, want de vergoeding is elke maand anders. Stel dus een maandbedrag in, zonder rekening te houden met Powerplay vergoedingen, want deze worden automatisch al in mindering gebracht op je energiefactuur.

Deel dit artikel: