1-fase of 3-fasen laadpaal

Heb ik een 1-fase of 3-fasen laadpaal nodig?

Danique Reuvers
Door: Danique Reuvers

Wanneer je overweegt een laadpaal voor je elektrische auto thuis te installeren, kom je voor een belangrijke keuze te staan: ga je voor een 1-fase of een 3-fasen laadpaal? Deze keuze is cruciaal, aangezien het invloed heeft op de laadsnelheid, toekomstbestendigheid en de aanpassingen die je mogelijk moet laten maken in je meterkast.

3-fasen laadpaal

Het grote voordeel van 3 fasen is de hogere laadsnelheid, maar het is goed om te beseffen dat de laadsnelheid bepaald wordt door 3 factoren; aansluiting in de meterkast, het maximale laadvermogen van de laadpaal en het maximale laadvermogen van de onboard charger van de auto.

Wat zijn de voordelen van een 3-fasen laadpaal?

  • Snellere laadsnelheid: meestal heeft een 3-fase laadpaal een aansluiting van 3 x 25A. Hierdoor laadt je auto sneller op, met 11 kW. Als je auto een grote batterij van 80 kW heeft, is hij in ongeveer 7,5 uur helemaal opgeladen. Dat is sneller dan bij een gewone laadpaal, die er 21 uur over doet.
  • Klaar voor de toekomst: met een 3-fase laadpaal laad je je auto dus een stuk sneller op. Deze gebruikt drie stroomfasen. Dat is vooral handig als je auto een grote accu heeft of als je vaak snel je auto moet opladen.
  • Aansluiten op 1-fase: je kunt een 3-fase laadpaal op een 1-fase aansluiten. De laadpaal laadt dan met de snelheid van 1-fase, wat langzamer is dan de maximale snelheid van 3-fase. Dit is een goede oplossing als je al een 3-fase laadpaal hebt maar je huis nog een 1-fase systeem gebruikt. Zo kun je de laadpaal thuis toch gebruiken, alleen gaat het opladen wat trager. Wil je toch sneller laden of koop je een auto met een grotere accu? Dan kan je altijd nog over naar een 3-fase aansluiting en ben je dus klaar voor de toekomst.

Wat zijn de nadelen van een 3-fasen laadpaal?

  • Je auto moet geschikt zijn: niet alle auto’s zijn geschikt voor een 3-fasen laadpaal.
  • Duurdere laadpaal: een 3-fasen laadpaal is duurder in de aanschaf dan een 1-fase laadpaal.
  • Mogelijke ophoging van je meterkast: een 3-fase laadpaal gebruikt een speciale stroomaansluiting in je meterkast. Deze aansluiting is sterker dan die van een gewone laadpaal. Het ophogen van je meterkast brengt extra kosten met zich mee.

Let op overbelasting
Als je zo’n sterke aansluiting gebruikt, moet je uitkijken dat je niet te veel stroom in één keer gebruikt. Anders kan de stroom uitvallen. Zorg voor goede beveiliging, zoals dynamic load balancing.

1 fase laadpaal

In vergelijking met een 3-fasen laadpaal, is een 1-fase laadpaal geschikt voor elke auto, goedkoper in de aanschaf en zijn er vaak geen aanpassingen nodig in je meterkast. Daarentegen laadt dit type wel langzamer.

Wat zijn de voordelen van 1 fase laadpaal?

  • Elke elektrische auto kan opladen met een 1-fase laadpaal: het grootste pluspunt van de 1-fase laadpaal is dat elke elektrische auto er geschikt voor is. Terwijl sommige auto’s niet snel kunnen opladen met een 3-fasen laadpaal, werkt een 1-fase laadpaal goed voor alle auto’s.
  • Goedkoper: een 1 fase laadpaal is goedkoper in aanschaf.
  • Geen aanpassingen in de meterkast nodig: Een 1-fase laadpaal werkt met één stroomfase van 230V. Dit type is geschikt voor gewone huizen, want je hoeft vaak niets aan je elektrische installatie te veranderen. Een veelgebruikte aansluiting voor deze laadpaal is 1 x 16A. Hiermee laadt je auto met 3,7 kW.

Wat zijn de nadelen van 1-fase laadpaal?

  • Langzaam laden: een 1-fase laadpaal laadt je auto iets langzamer op dan een 3-fase laadpaal, maar voor dagelijks gebruik is het meestal genoeg. Dit maakt het een goede keuze voor als je thuis je auto wilt opladen
  • Niet klaar voor de toekomst: een 1-fase laadpaal beschikt dus over een beperkte laadsnelheid. Daarnaast neemt de accucapaciteit van elektrische auto’s toe, met een 1-fase laadpaal kunnen grote accu’s niet of nauwelijks worden opgeladen.

Hoe ga je van 1 fase naar 3 fasen?

Als je wilt overstappen van een 1-fase naar een 3-fase laadpaal, moet je wat dingen in je meterkast veranderen. Zo moet de netbeheerder de aansluitwaarde verhogen en moet de groepenkast in orde worden gemaakt . Dit moet door een erkend bedrijf gedaan worden. Denk eraan dat dit extra kosten met zich meebrengt. Vooral de kosten voor een sterkere aansluiting kunnen oplopen.

Wat kost 3 fasen?

De laadpaal kosten variëren afhankelijk van jouw situatie en keus voor 1-fase of 3-fasen:

  • Aanschaf: de aanschaf van een 3-fase laadpaal is duurder dan een 1-fase laadpaal. Gemiddeld scheelt dit circa €700.
  • Werkzaamheden: de werkzaamheden zijn redelijk gelijk. Wel wordt er bij 3-fasen speciale bekabeling gebruikt voor de hogere hoeveelheid stroom die door de kabel gaat. Gemiddeld kost dit circa €20 per meter.
  • Aardelek: een losse aardelek moet voor zowel 1-fase als 3-fasen. Dit kost ongeveer €60.
  • Ophogen aansluitwaarde: veranderen van 1-fase naar 3-fasen. Gemiddeld kost dit tussen de €250 en €350, dit brengt de netbeheerder in rekening. Ook gaan je maandelijkse vaste kosten omhoog. Netbeheerkosten voor een 3-fasen aansluiting zijn hoger dan voor een 1-fase aansluiting. Deze kosten kunnen verschillen per netbeheerder en per regio: zo betaalt een gemiddeld huishouden in Enexis-gebied in 2022 ongeveer € 37,83 per maand aan netwerkkosten.

 

 

Wat is beter?

Of je nu beter een 1-fase of een 3-fase laadpaal kunt kiezen, hangt af van jouw persoonlijke situatie. Heb je genoeg aan een langzamere laadtijd en wil je niet te veel uitgeven? Dan is een 1-fase laadpaal vaak een prima keuze. Heb je een auto met een grote accu of moet je vaak en snel opladen? Dan is een 3-fase laadpaal waarschijnlijk beter. Het is belangrijk om goed na te denken over wat je nodig hebt en wat het beste past bij jouw situatie.

De Zonneplan laadpaal is geschikt voor zowel een 1-fase (max 3,6 kW) als een 3-fase (max 11 kW) meterkast. De aansluitwaarde hoeft dus geen issue te zijn, al adviseren we in veel gevallen 3-fasen laden zodat je klaar bent voor de toekomst.

Danique Reuvers

Danique Reuvers

Marketingmedewerker

Danique Reuvers is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere (slimme) laadpalen en zonnepanelen.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel:

Alles over Laadpaal werking