Vragen na installatie

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Heb je na jouw laadpaal installatie nog vragen over de laadpaal of over het laden? Neem dan contact op met de klantenservice afdeling via 088-0203001, of bekijk de veelgestelde vragen:

Wat betekenen de lampjes op de Zonneplan Charge AC?

De werking van de Zonneplan Charge AC controleer je hier snel en eenvoudig!

Er brandt een rood lampje op mijn Zonneplan Charge AC?

Als de led op de Zonneplan Charge AC rood brandt dan heb je te maken met een storing. Check hier welke storing het betreft.

Moet ik mijn Zonneplan Charge AC mee verzekeren bij mijn opstal of inboedel verzekering?

De Zonneplan Charge AC is aard- en nagelvast met de opstal verbonden. Hierdoor vallen schade en diefstal van de Zonneplan Charge AC standaard onder de opstalverzekering. Je kan altijd zelf contact opnemen met je verzekeraar om dit te verifiëren.

Kan ik de Zonneplan Charge AC overdragen aan de nieuwe bewoners?

Ja. De nieuwe bewoner kan via zijn of haar eigen e-mailadres hoofdgebruiker van de Zonneplan app worden. Daarna kunnen ze de Zonneplan Charge AC starten en stoppen via de app en krijgen ze de kosten doorberekend via hun energiefactuur. De gegevens van de oude bewoners worden verwijderd.

De nieuwe bewoner kan hier zijn of haar gegevens doorgeven.

Om de Zonneplan Charge AC slim te kunnen gebruiken heeft de nieuwe bewoner ook een slim energiecontract nodig. Alle informatie over Slimme Energie van Zonneplan is te vinden op https://www.zonneplan.nl/energie

Kan iedereen zomaar zijn auto aansluiten op mijn Zonneplan Charge AC?

Starten en stoppen van laadsessies gaan via de Zonneplan app. Het is dus mogelijk om andere auto’s op de Zonneplan Charge aan te sluiten en vervolgens de laadsessie te starten via de App. Als iemand ongewenst jouw Zonneplan Charge probeert te gebruiken gaat deze niet automatisch aan. Je kiest dus zelf wie stroom kan laden via jouw Zonneplan Charge.

Uitzondering: Met de modus ‘start met kabel’ is het wel mogelijk dat iemand zomaar laad via jouw Charge. Meer informatie over deze modus en het aan-uit zetten vind je in de gebruikershandeling.

Bekijk: Gebruikershandleiding Zonneplan Charge AC

Er is schade ontstaan aan mijn Zonneplan Charge AC, hoe moet ik dit oplossen?

Bij het installeren van de Zonneplan Charge AC gaan onze monteurs vakkundig te werk. Toch kan het heel soms voor komen dat er onverwacht iets mis gaat bij de installatie. Meld hier je klacht.

Wat betekent de C sticker op de laadpaal?

Dit is een EU standaard om aan te geven wat voor type laadpaal het is.

Download: EU-EV-labelling-Operators-EN.pdf

Mijn auto heeft niet geladen, wat kan ik doen?

Of de auto gaat laden hangt af van een juiste combinatie van instellingen in laadpaal en instellingen in de auto.

  • Instellingen voor de auto kunnen gemaakt worden via het dashboard in de auto. Voor nieuwere modellen kan dit ook steeds vaker via de app van de auto. Het kan zijn dat een auto niet gaat laden als er een instelling in de auto het laden tegenhoudt. Dit kan bv zijn als in de auto een specifiek tijdstip gepland staat voor laden. Als de auto buiten dit tijdstip verbonden wordt met de laadpaal kan het zijn dat laden niet start. Controleer of alle instellingen rondom gepland laden in de auto en auto app uit staan.
  • De vulgraad van de accu bepaald of er wel of niet geladen wordt. Voor de levensduur van de accu is het vaak beter om de accu tot ca. 80% te laden in plaats van tot 100%. Veel auto’s hebben een instelling die aangeeft tot hoever de accu opgeladen moet worden. Als de accu boven dit ingestelde percentage staat bij het verbinden met de laadpaal wordt er niet geladen.
  • Het kan voorkomen dat een auto niet laadt terwijl dat wel verwacht werd. Een oorzaak hiervoor kan zijn dat de auto de laadkabel niet heeft herkend. De laadkabel zorgt voor communicatie tussen laadpaal en auto. Als de auto de laadkabel niet herkent kan de laadpaal niet communiceren met de auto en kan ook het laden niet starten. In deze situatie heeft het geen zin om laadcommando’s te blijven geven vanuit de Zonneplan app, het laden zal niet starten.
    De beste actie in dit geval is om laadkabel te ontkoppelen en na 10 seconden weer opnieuw te koppelen met de auto.
  • De auto heeft een impuls voor laden nodig (het inpluggen van de stekker). Enkele modellen auto’s gaan na een bepaalde tijd in een zogenaamde “slaap” stand waardoor gepland laden niet werkt. De Zonneplan Charge AC staat dan wel ingepland om te laden maar omdat de auto in “slaap” stand gaat wordt de auto niet opgeladen. De oorzaak hiervan ligt in de auto, hieronder een aantal voorbeelden en mogelijke oplossingen;
    • Soms kan de garage helpen om deze problemen op te lossen door een update van de firmware in de auto of van de software van het battery management system (BMS) van de auto.
    • De ‘Eco’ stand van de auto kan invloed hebben op de instellingen en het “slaapgedrag” van de auto. Zet de auto in een normale stand.
    • Een sessie gepland vanuit de auto kan zorgen dat de auto uit de “slaap” stand komt waardoor het geplande laden toch uitgevoerd kan worden. Stel een sessie in via de app van de auto en vervolgens ook in de Zonneplan app. De auto zal dan waarschijnlijk wel worden opgeladen
      Vertoont jouw auto dit “slaapgedrag”? Neem dan contact op met de klantenservice afdeling via 088-0203001.
Danique Reuvers

Danique Reuvers

Marketingmedewerker

Danique Reuvers is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere (slimme) laadpalen en zonnepanelen.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: