De kosten van elektrisch rijden

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Elektrisch rijden is duurder in de aanschaf, maar lager in variabele kosten. Voor jou zetten we de aanschafkosten, energiekosten en andere kosten rondom elektrisch rijden op een rij. 

Aanschaf elektrische auto

Koop jij een elektrische auto? Dan is het prijskaartje soms even schrikken. De aanschaf van een volledig elektrische auto is vaak duurder dan een vergelijkbare auto die op benzine of diesel rijdt. Waar zit dit hem in?

De accu

Een elektrische auto vraagt om een geavanceerd accupakket. Verbruiken, opladen, je wilt altijd een betrouwbare levering van stroom. De accu van een elektrische auto is kostbaar. Gelukkig worden de accu’s steeds goedkoper geproduceerd en het verschil in aanschafkosten met bijvoorbeeld een benzineauto wordt hierdoor steeds kleiner.

Materiaalkeuze

De accu van een EV is zwaar. Ter voorbeeld; de accu van een Tesla Model S weegt al gauw zo’n 600 kilo. Daarom wordt door de autofabrikanten gekeken of dit extra gewicht ergens anders gecompenseerd kan worden. De inzet van lichtere materialen betekent soms ook de inzet van duurdere materialen. Je wilt immers niet inboeten op de robuustheid en stevigheid van de auto.

Meer elektronica

Het meest ingewikkelde deel van een elektrische auto is misschien voor de hand liggend; de elektronica. Naast de elektronische aansturing van het gaspedaal vraagt een EV ook om elektronica die de temperatuurhuishouding en het opladen van het accupakket regelt. Iedere EV heeft daarom een Battery Management System (BMS). Door een continue controle van temperatuur, spanning en stroom functioneert de batterij altijd veilig en efficiënt.

aanschaf elektrische auto

Fiscale voordelen van een elektrische auto

De overheid stimuleert de overstap naar elektrisch rijden. Dit zorgt voor fiscale voordelen als het gaat om jouw elektrische auto.

Vrijstelling van MRB (MotorRijtuigenBelasting)

Wegenbelasting: iedere voertuigbezitter betaalt het. De hoogte van de belasting hangt af van het soort brandstof, het gewicht van het voertuig en de provincie waarin je woont. Behalve als je een volledig elektrische auto hebt. Dan ben je tot en met 2024 vrijgesteld van deze belasting. Dit scheelt grofweg €20 tot €60 per maand.

Vrijstelling van bpm (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen)

Koop of importeer je in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Dan betaal je bpm. Voor personenauto’s geldt een basisbedrag dat wordt verhoogd op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Dus hoe zuiniger jouw auto, hoe minder bpm je betaalt.

Om je een idee te geven, de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s ligt rond de 99 g/km. Dit zorgt voor een bpm van ruim €1700. Een elektrische auto heeft geen (directe) CO2-uitstoot en daarom zijn EV’s in ieder geval t/m 2024 volledig vrijgesteld van bpm.

Aanschafsubsidie

Voor particulieren is er een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. Het gaat om de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Ieder jaar wordt een budget beschikbaar door de overheid. Daarvoor geldt per jaar: op is op. Voor nieuwe EV’s geldt in 2023 een subsidie van € 2.950. Koop je een gebruikte EV dan is de subsidie € 2.000. Wel zijn er enkel voorwaarden voor deze subsidie, bijvoorbeeld rondom de hoogte van de nieuwwaarde van de auto.

Onderhoud van een elektrische auto

De elektromotor van een EV heeft veel minder bewegende delen dan de verbrandingsmotor van een ‘normale’ auto. De aandrijving is hierdoor minder gecompliceerd en bovendien efficiënter. Een groot voordeel want dit scheelt behoorlijk in het onderhoud en dus de bijbehorende kosten van jouw EV. Olie verversen en vervanging van koppeling of distributieriem: het is bij een elektrische auto allemaal niet nodig. Bovendien maken veel EV’s gebruik van regeneratief remmen, het afremmen op de elektromotor, dit zorgt voor minder slijtage van de remmen.

De vele elektronica in de elektrische auto vraagt soms wel om een update van de software. Tegenwoordig kan dit steeds vaker via een WiFi-verbinding met de auto. Een bezoek aan de garage is daardoor niet eens nodig.

Het enige nadeel van elektrische auto’s qua onderhoud zit hem in de banden. Door het zware gewicht en de hoge trekkracht van een elektrische auto slijten de banden sneller.

Verzekering voor een elektrische auto

Of je nu een elektrische auto hebt of een auto op brandstof, de meeste verzekeringen rekenen geen andere verzekeringspremie tussen de verschillende soorten auto’s.
Wel zijn de aanschafwaarde en het gewicht van de auto van invloed op de hoogte van de premie. Omdat beiden bij een elektrische auto hoger zijn zorgt dit voor een hogere premie.

Aanschaf laadpaal

Het opladen van jouw elektrische auto kan bij een openbare laadpaal, maar het is vaak goedkoper om thuis te laden. Je moet dan wel een laadpaal kopen en (laten) installeren.
Heb jij een eigen oprit of een parkeerplaats vlakbij jouw woning dan zijn hierin vaak mogelijkheden. Alle info over de kosten van een laadpaal.

aanschaf laadpaal

Verbruikskosten

De plek waar jij jouw elektrische auto oplaadt, bepaalt ook de prijs die jij betaalt voor een kWh stroom. Kies je hier voor een snellader, een publieke lader of ga je toch thuis laden met een eigen laadpaal? Wie in 2022 elektrisch reed op eigen stroom was daarmee minimaal 374 euro minder kwijt aan laadkosten dan wat de benzinerijder betaalde aan de pompHet verschil met diesel was €157 in het voordeel van elektrisch rijden.

Maar heb je de keuze gemaakt voor thuisladen, kies je dan voor slim laden? 

Thuis laden met variabel of vast energiecontract

Met een variabel of vast contract staat de energieprijs voor jouw contractperiode vast. Het tijdstip van jouw energieverbruik maakt dus niet uit. Mogelijk heb je dal- en normaaltarief. Dan kan het zijn dat ‘s nachts en in de weekenden jouw EV opladen iets gunstiger is van overdag. Al is het verschil meestal slechts enkele centen per kWh.

Thuis laden met dynamisch energiecontract

Met een dynamisch energiecontract heb jij toegang tot de energiemarkt. De stroomprijs wisselt per uur en jij kan gericht jouw elektrische auto opladen op de momenten dat de stroom het goedkoopste is die dag. De besparing op jouw stroomprijs per kWh ligt al gauw rond de 53%.

Thuis laden met dynamische energiecontract en een slimme laadpaal

De besparing met dynamische energieprijzen kan behoorlijk oplopen, maar er is wel een praktisch punt. 

  • Start jouw laadpaal met laden als je de stekker inplugt? Dan betekent dit dat je op de goedkoopste momenten actie moet ondernemen. Als stroom om 2 uur ‘s nachts het goedkoopste is, stap jij dan uit bed om jouw elektrische auto in te pluggen? 
  • Plan jij het opladen van jouw EV met een app? Dan kun je meestal de start inplannen. Maar wat als de stroomprijs een uur goedkoop is, een uurtje minder goedkoop en daarna weer 2 uur wel goedkoop? Een reguliere laadpaal zal niet zo flexibel zijn. Is de laadsessie gestart dan kun je deze niet eenvoudig voor een uurtje onderbreken.
  • Kies daarom voor een slimme laadpaal. In de app zie jij terug welke uren het goedkoopste zijn. Jij kiest bewust die uren en de app regelt automatisch het starten en stoppen van jouw laadproces. Zo heb jij maximale controle over de laadkosten van jouw EV. Een slimme laadpaal noemen we dat.

Veelgestelde vragen over de kosten van elektrisch rijden

  • Waar kan ik meer informatie vinden over de kosten van elektrisch rijden?

    Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de kosten van elektrisch rijden? Een Zonneplan adviseur kijkt graag met je mee. Vraag een vrijblijvend laadpaaladvies aan en een adviseur neemt contact met je op om jouw situatie, wensen en vragen te bespreken.

  • Waar kan ik de Zonneplan laadpaal kopen?

    De laadpaal van Zonneplan is ideaal als je slim, snel en spotgoedkoop thuis je auto op wilt laden. Via onze website vraag je advies aan en ontvang je een gratis laadplan. Zonneplan verzorgt alles van advies tot installatie.

Deel dit artikel: