Openbare laadpalen

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Een publieke, openbare laadpaal is een laadpaal op een openbare plek die vrij toegankelijk is. Wel zijn er verschillende soorten openbare laadpalen. Zonneplan vertelt meer. 

Wat is een openbare laadpaal?

Een publieke, openbare laadpaal is een laadpaal op een openbare plek die vrij toegankelijk is. Wel heb je bij de meeste laadpalen een speciale laadpas nodig. Zo zijn er bijvoorbeeld passen van E-flux en MKB Brandstof, maar hoe maak je de keuze voor een laadpas met of zonder abonnement? Lees ons artikel over een laadpaal met of zonder abonnement.

Er zijn ook steeds meer bedrijven, winkels en restaurants die de laadpaal op hun terrein toegankelijk maken voor alle elektrische rijders. Dit zijn semi-publieke laadpalen.

Wat zijn de verschillen tussen openbare laadpalen? 

  • AC-laden vs DC-laden
    Langs drukke (snel)wegen zie je vaak openbare snelladers voor jouw auto. Hier kun je supersnel jouw EV opladen. DC-laden wordt dit genoemd.
    Maar er zijn ook ‘normale’ AC-laders waar jij jouw elektrische auto kunt laden. Deze vind je in woonwijken en bij winkelcentra.
  • Laadkosten
    De kosten voor elektrisch rijden worden onder andere bepaald door de openbare laadpalen die jij gebruikt. Voor het gebruik van publieke laadpalen is het gebruik van een laadpas gangbaar. Deze laadpassen zijn er allerlei varianten, maar je kunt ze kortweg indelen in twee soorten.
    Je krijgt een gratis laadpas of je betaalt eenmalig voor de aanschaf en je betaalt vervolgens een starttarief per laadbeurt. Op deze manier betaal je alleen als je de laadpas daadwerkelijk gebruikt om jouw elektrische auto op te laden.
    Of je betaalt een maandelijks bedrag voor het gebruik van jouw laadpas, maar je betaalt hierdoor geen starttarief per laadbeurt.
    Wat is voor jou voordeliger? Een laadpas met of zonder abonnement?
  • Dekking
    Afhankelijk van jouw laadpas kun je gebruik maken van verschillende laadpalen. Het is dus goed om te kijken naar de dekking bij jou in de buurt. Qua snelladers, maar ook in het buitenland.

Benieuwd naar andere laadpalen? Bekijk ons overzicht met laadpaal soorten.

Zonder laadpas laden 

Jouw elektrische auto laden zonder laadpas is lastig, want de opties zijn hierin beperkt.

Via Shell Recharge is er ad hoc laden. Via de QR-code op het laadpunt kun je de laadsessie starten en online betalen via creditcard. Wel betaal je 10% extra voor je laadkosten. Ook kan dit niet bij alle Shell Recharge locaties. Bij alle overige laadpalen is een laadpas of registratie via een app eigenlijk altijd noodzakelijk. 

Overzicht openbare laadpalen

Nederland heeft de meeste laadpalen van de EU. We hebben begin 2023 namelijk 120.000 reguliere laadpalen en 4200 snellaadpalen. Op zich heb je een openbare laadpaal dus zo gevonden. Een overzicht van alle laadpalen vindt je via oplaadpalen.nl van Eco-Movement.

Openbare laadpalen

Maak jouw laadpaal openbaar

Openbaar laden met jouw laadpaal thuis. Het is nog niet de standaard, maar het is zeker mogelijk. Je kunt jouw laadpaal publiek maken zodat anderen jouw laadpaal kunnen gebruiken. Vaak kun je zelf de kWh-prijs instellen. Wel moet je zorgen voor een goede back-office. Zo krijg jij automatisch de juiste vergoeding wanneer iemand jouw laadpaal gebruikt.

Wel is het verstandig om na te denken wat dit in de praktijk betekent. Tijdens het laden staat er dus iemand anders elektrische auto op jouw oprit. 

De Zonneplan laadpaal

De Zonneplan laadpaal is geen openbare laadpaal, maar een privé laadpaal voor bij jou thuis. Met de 11 kW laadpaal kun je tot wel 10 keer  sneller dan laden via een gewoon stopcontact. Van advies tot installatie, Zonneplan regelt het allemaal voor jou. Met de Zonneplan app heb jij bovendien slim inzicht op een ongekend nieuw niveau. Je krijgt 24/7 controle over jouw laadpaal. Ga jij voor een slimme laadpaal? Dan kies je voor de combinatie met een dynamisch energiecontract van Zonneplan. Zo kun je spotgoedkoop laden met stroom voor uurprijzen. De gemiddelde EV-rijder met dynamische energie van Zonneplan was in 2022  maar liefst 1.045 euro minder kwijt dan de benzinerijder

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Deze pagina is geschreven door Annelies Pierik, een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere zonnepanelen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: