Jouw elektrische auto staat niet voor de sier op jouw oprit, die auto moet rijden. In je zoektocht naar oplaadmogelijkheden van jouw EV kom je allerlei opties tegen, zowel met als zonder abonnement. Hoe kun je het beste jouw EV opladen? Laden zonder abonnement; wat zijn de opties?
Wil je gebruik maken van een openbare of publieke laadpaal dan gaat dit eigenlijk altijd met behulp van een laadpas. Met een laadpas worden jouw laadbeurten geregistreerd en afgerekend.
Veel elektrische rijders hebben een auto van de zaak met ook een laadpas van de zaak. Jouw laadkosten zijn direct inzichtelijk voor jouw werkgever. Handmatig hoef je niets meer te declareren. Heb je een persoonlijke laadpas? Dan moet je jouw laadkosten nog wel bij jouw werkgever declareren. Het indienen van jouw declaratie is ook dan vaak super eenvoudig omdat je al jouw kosten al overzichtelijk kunt inzien via het online portaal van jouw laadpas.
Niet de luxe van een laadpas van de zaak? Dan kies je uiteraard voor een eigen laadpas. Laadpassen voor eigen gebruik zijn er in verschillende soorten en maten. Je hebt ze namelijk met en zonder abonnement.
Een abonnement wil eigenlijk zeggen dat je maandelijks betaalt voor het gebruik van een laadpas. Er zijn ook laadpassen zonder abonnement, maar je moet dan wel rekening houden met onderstaande punten.
Wat is voor jou voordeliger? Een laadpas met of zonder abonnement? Ga je uit van een laadpas met een abonnement van 5 euro per maand. Dan kun je bij een laadpas zonder abonnement en een starttarief van 30 cent per laadbeurt ruim 16 keer laden per maand om op dezelfde maandelijkse kosten te komen. Of je dit aantal laadbeurten haalt bepaalt voor jou de voordeligste optie.
Moet je een keuze maken tussen een laadpas met of zonder abonnement?
Heb je een laadpaal voor thuis? Dan kan dit behoorlijk schelen in de prijs die je per kWh betaalt voor het opladen van jouw EV. Bij de keuze voor een laadpaal thuis kun je ook kiezen voor een laadpaal met of zonder abonnement. Onderdelen die soms via een abonnement verkrijgbaar zijn, zijn bijvoorbeeld dynamic load balancing en een servicecontract.
Meestal is dit de basisvorm van een laadpaal. Je kunt jouw EV gewoon netjes opladen, maar er zitten meestal geen extra’s bij. Al is dit bij Zonneplan anders. Hierover later meer.
Met een abonnement krijg je toegang tot bepaalde extra’s of services. Hiervoor betaal je een vast bedrag per maand. Vaak voor een minimum aantal jaren.
Als jij jouw laadpaal voor eigen gebruik inzet zitten de volgende onderdelen vaak in een abonnement verwerkt.
Nu hebben we al meerdere abonnementen besproken, maar bij jouw laadpaal thuis is er nog een abonnementsvorm mogelijk. Je kunt jouw laadpaal namelijk beschikbaar maken voor andere gebruikers. Jouw laadpaal komt op de lijst met openbare laadstations te staan en andere EV-gebruikers kunnen jou laadpaal dus zien en komen gebruiken. Op deze manier kun jij verdienen aan jouw laadpaal. Je kunt vaak zelf het tarief per kWh bepalen. Om dit goed te kunnen regelen kun je gebruik maken van diverse partijen die voor jou de backoffice regelen. Zo krijg jij automatisch de juiste vergoeding wanneer iemand jouw laadpaal gebruikt.
Kies je nu voor een laadpaal van Zonneplan, dan krijg je een totaalpakket inclusief Dynamic Load Balancing en gebruik van de Zonneplan app. Uiteraard zonder vervelend abonement. Ook krijg je 2 jaar lang het Zonneplan Serviceplan. Is er een bezoek van een monteur noodzakelijk? Dan betaal je geen voorrijkosten, arbeidskosten of onderzoekskosten. Dit is allemaal inclusief bij het Serviceplan.