Het hebben van een eigen oprit is van grote invloed op de bereidheid van Nederlanders om elektrisch te gaan rijden. Zij kunnen dan immers met een eigen laadpaal goedkoop opladen, bijvoorbeeld met de stroom van hun eigen zonnepanelen. Een alternatief hiervoor is een laadkabel over de stoep, wanneer de auto voor de deur geparkeerd wordt. Uit onderzoek dat Zonneplan deed blijkt echter dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.
Opladen over de stoep kan met behulp van een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. Dat laatste is alleen toegestaan in de gemeenten Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken is in de stoep, zijn veruit het populairst. Een kwart van de gemeenten experimenteert hier momenteel mee of heeft dit in het verleden gedaan. Het afdekken van de laadkabel met een zogeheten kabelmat is echter – in figuurlijke zin dan – het meest laagdrempelig. 27 gemeenten (8 procent) staan dit toe.
Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn veel gemeenten flexibel als het aankomt op opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg daarentegen mag dit vrijwel nergens. In deze provincies heeft het merendeel van de woningen echter een eigen oprit en dus de mogelijkheid om thuis te laden.
Desondanks zijn dit niet de regio’s daar een eigen laadpaal het vaakst voorkomt. Al met al heeft een op de twaalf huishoudens (8 procent) een eigen laadpaal, zo blijkt uit de Regionale Klimaatmonitor. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een op de drie huizen over een eigen laadvoorziening beschikt. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. De financiële middelen om elektrisch te kunnen rijden lijken dus van grotere invloed dan de fysieke ruimte om een eigen laadpaal aan te leggen.
Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk. Met 18.200 kilometer per jaar en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan de ‘straatlaadpaal’ 1530 euro per jaar. Dat is uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh, wat in de praktijk weer sterk verschilt per locatie en zelfs afhangt van welke laadpas je gebruikt.
Thuisladen daarentegen is veelal aanzienlijk voordeliger. Zo bedraagt het gemiddelde tarief met een vast of variabel contract momenteel 28 cent, wat leidt tot een kostenpost van 952 euro. EV-rijders die gebruikmaken van een dynamisch contract, betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent. Zij zouden per jaar dus 748 euro kwijt zijn geweest aan het opladen van hun elektrische auto. Vrijwel alle thuisladende elektrische rijders hebben bovendien zonnepanelen en kunnen een groot deel van het jaar dus zelfs gratis laden.