Tech

Wat is slim laden?

4 min lezen.
Frank Breukelman
Frank Breukelman
3 maart 2022

Inmiddels is één op de 25 auto’s in Nederland elektrisch. Met het oog op de klimaatafspraken én de hoge energieprijzen is de kans groot dat stekkerauto’s de komende jaren snel een groter aandeel in het Nederlandse wagenpark gaan krijgen. Elektrisch rijden leidt immers tot aantoonbaar lagere maandlasten en heeft aanzienlijk minder impact op het klimaat dan auto’s met een verbrandingsmotor. En voor Nederlanders met een eigen oprit is het nog eens extra voordelig: zij kunnen hun accu met een eigen laadpaal het goedkoopst opladen.

Wie zoekt naar zo’n laadpaal komt steeds vaker de term ‘slim laden’ tegen. Grote kans dat je wel ongeveer een beeld kunt vormen van wat dat ‘slim’ inhoudt. Heel veel apparaten zijn tegenwoordig immers slim: je kunt ze via een app op je telefoon aansturen. Maar slim laden gaat nog wel een stukje verder dan dat.

Dag- en nachttarief

Het basisprincipe is wel hetzelfde als dat van bijvoorbeeld je slimme thermostaat, die je op afstand aan- en uit kunt zetten. Bij steeds meer laadpalen is dit ook mogelijk: je plugt de laadkabel in je auto wanneer je thuiskomt en via je telefoon bepaal je wanneer je wilt dat de laadpaal daadwerkelijk begint te laden. Dat hoeft dus niet direct op het moment waarop je de kabel aansluit te zijn.

Maar waarom zou je dat willen? Nou, wanneer je een energiecontract hebt met een dag- en nachttarief (officieel: normaal- en daltarief) is het voordeliger om je auto ‘s nachts op te laden. Met een slimme laadpaal hoef je niet ‘s avonds laat nog naar buiten om de kabel aan te sluiten en sta je ook niet ‘s ochtends met een lege accu omdat je bent vergeten te laden. Via een app op je telefoon stel je in dat de accu standaard ‘s nachts wordt opgeladen.

Pieken mijden, laadtijd spreiden

Waar je mogelijk nog niet bij stilstaat is dat niet alleen jij gebaat bent bij uitgesteld laden. Ook voor de netbeheerder, verantwoordelijk voor de balans op het elektriciteitsnet bij jou in de wijk, is dit enorm belangrijk. Je kunt je vast voorstellen dat er een grote vraag naar stroom ontstaat wanneer iedereen met een elektrische auto na thuiskomst van het werk direct begint te laden. Tel daar alle ovens, inductiekookplaten, tv’s en lampen die tegelijkertijd aangaan nog eens bij op en er ontstaat een enorme piek op het elektriciteitsnet in de avonduren.

Om in die enorme stroomvraag te kunnen voorzien moeten op dat moment dure gas- en kolencentrales op volle toeren draaien. Met alleen goedkope wind- en zonnestroom komen we er op die momenten namelijk niet. Kortom: al die accu’s worden opgeladen met dure, vervuilende stroom. Waarom dan niet het laden van het elektrische wagenpark verspreiden over de hele nacht? Dan is de vraag naar stroom veel lager en ontlopen we het risico op een elektriciteitsnet dat overbelast raakt.

Slim laden houdt dan ook in dat jouw energiebedrijf de netbeheerder toestemming geeft om jouw laadpaal aan te zetten op momenten met veel duurzaam aanbod en weinig vraag, terwijl het laden juist tijdelijk stopt (of langzamer gaat) wanneer er in Nederland *overall* veel vraag naar stroom is. Je hebt de volgende ochtend gewoon een volle accu, alleen is het laden gelijkmatiger verdeeld over een langere periode. Voor die flexibiliteit krijg je van je energieleverancier een financiële vergoeding.

Slim laden met Zonneplan

Ook Zonneplan werkt aan een slimme laadoplossing. We gaan daarbij nog een stap verder dan wat je hierboven hebt kunnen lezen. Je combineert straks de Zonneplan Charge – de laadpaal die we binnenkort zullen introduceren – met Slimme energie van Zonneplan. Kortom: elektrisch laden op basis van uurprijzen. Je kiest zelf de goedkoopste en meest groene uren uit in de Zonneplan app en de laadpaal zorgt ervoor dat jouw accu tijdens die uren wordt opgeladen. En heb je de auto met spoed nodig? Dan gebruik je de boostfunctie en laadt de Zonneplan Charge gewoon op vol vermogen, ongeacht de stroomprijs op dat moment.

Bovendien kan de Zonneplan Charge ook communiceren met de omvormer van je zonnepanelen. Hij laadt dan automatisch op de momenten dat je zonnepanelen stroom opwekken die je op dat moment niet in huis nodig hebt. Je rijdt dan dus op gratis zonnestroom van je dak! Bovendien voorkom je dat je veel stroom teruglevert aan het net, waarvoor je in de toekomst een steeds lagere vergoeding krijgt, wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Kortom: wat is slim laden?

De conclusie van dit verhaal is dat je met slim laden bijdraagt aan het in balans houden van het elektriciteitsnet, waarop vraag en aanbod voortdurend in evenwicht moeten blijven. Jouw laadpaal begint met laden op momenten met veel duurzaam aanbod en weinig vraag. Daarmee bewijs je jezelf, de netbeheerder én de energietransitie een dienst.

21 vind ik leuks
Deel dit artikel:

Lees meer

Doe de gratis dakcheck

Ontdek jouw opbrengst

in 60 seconden geregeld!